Efter Skyrmion:11 > Allmänt
Klistrad pacing kritik
Sida 1 / 1
Klistrad pacing kritik
11/16/2011 9:25 am

Moderator
Administrator
Junior medlem

registration : 11/16/2011
Ämne: 4
Tomas Walch Jag har en fråga till er som spelade i loplop. Skulle man låtsasspela på att det var bra konst eller var det meningen att hålla den kvalitet det gjorde?

Vidare tycker jag att när ni kliver fram och tar en så stor del av lajvet i anspråk så kunde ni lagt ner mer än tio minuter på att förbereda "den stora performancehändelsen". Maskerna var väl OK, höll på lite länge kanske och kom igång för sent, men jag hade väntat mig lite mer. Något som matchade vad de som byggt maskinen satsat t ex. Lite koreografi / struktur hade ju inte skadat.

Ni hade säkert spännande när ni satt och snackade om era paralleller med tjugotalsföregångare och vad det nu var, men för andra, i alla fall mig, blev det bara en dödande filt över kvällen. Dåligt spel att först planera in sig på så mycket av lajvet och sen vara hemliga och inte släppa in de andra rollpersonerna / spelarna som man "släpat dit".

Er lyfter jag inte på hatten för.
Like ·  · Follow Post · Monday at 9:14pm
50 of 64

Morgan Jarl ‎Tomas: Det är nog främst tonen du framlägger kritiken med som gör att den blir lite svår att ta till sig. Klart man ska kunna diskutera hur "högstatusroller" ska spelfördela bättre och dylika spelproblem. Du ställer dock kritiken väldigt personlig och hård, som gör att folk nog känner sig lite påhoppade. Det är antagligen därför många känt att de behövt försvara de andra utan att diskutera det faktiska problemet du för fram. Men nu har jag (som du sätt i valet av ord) antagit massor om både dig och andra i den här tråden. För att vara klar utan antaganden: Jag tycker att din ton var väldigt hård mot LopLop-kollektivet, då jag vet att vissa av de spelarna har känt sig väldigt underinformerade om just sådana saker som deras off-ansvar. Du uttrycker dig skarpt utan att ha på fötterna - det är det jag tror Staffan kommenterar på (igen ett antagande).
Monday at 11:19pm · Like ·  9

Tomas Walch ‎Staffan igen: Du ska veta att jag drog som fan i varenda tänkbar tråd under kvällen så kom inte och säg att det var mitt fel att jag inte "skapade min upplevelse". DET är oförskämt. Mycket konstig åsikt att man ska acceptera att lajvet "inte fungerade för en"???? (eller du kanske menade loplop-konsten, det förstår jag men tyckte det var otydligt om jag skulle spela på att jag gjorde det eller inte, en annan fråga egentligen)
Monday at 11:23pm · Like

Lotta Edin Wentzel Tomas, vi känner inte varandra, och jag hoppas att du inte uppfattar mig som oförskämd för att jag frågar, men bidrog du själv med något till lajvet, förutom din roll?
Monday at 11:40pm · Like ·  1

Tomas Walch ‎Lotta: Ja det tror jag, åtminstone fick jag kommentarer efteråt om att jag t ex bidragit till diskussionsspelet på ett givande sätt. Jag körde också ett väldigt inkluderande spel kring "min" plot med Björns drömmar redan från fredag kväll, detta precis för att jag vet att det blir roligare för alla om man inte håller saker för sig själv. Det bidrog helt klart till att drömmarna kom upp till behandling så pass under lördagen vilket var det enda spel med ordentlig anknytning till sin roll som många fick.
Yesterday at 6:53am · Like

Jenny Katarina Wiik Som loplopmedlem ska jag försöka svara, men fattar inte riktigt vad "Skulle man låtsasspela på att det var bra konst eller var det meningen att hålla den kvalitet det gjorde? " betyder. Tyckte du att vi inte lyckades, eller att vi lyckades göra "konst" som var bra (på riktigt, eller i spelet)?? Målet var väl att vi skulle verka så trovärdiga som möjligt som ett riktigt konstnärskollektiv, men kvalitet i konst är inte entydigt i verkligheten heller... När det gäller vår roll på lördag så var min uppfattning att vi skulle stå för konstnärliga ramar under kvällen, som en motpol eller ett komplement till det vetenskapliga, men det var oklart för mig om hur mycket vi skulle fixa av "off-arret", så det blev en del som vi fick fixa ingame under kvällen. När det gäller story och att gruppen skulle få med alla andra i spelet i ceremonierna så känner jag själv att jag lyckades lite halvbra med det. Min roll skulle vara socialt introvert och nästan rädd för att prata med andra, och poängen var att jag skulle använda kropp och dans istället, och det var utmanande. Kunde säkert ha gjort det bättre, men som det var nu gjorde jag mitt bästa. Tyckte det gick ok i maskdansen dock, men inte så bra i det "fria spelandet" så att säga... Och så var det ju inte vi som planerat in oss som en sådan drivande kraft utan det var förstås de som skrivit spelet. Synd att det inte lyckades för alla, men det kan ju ha varit en del av spelet också att loplop inte lyckades med allt de ville åstadkomma?
Yesterday at 8:57am · Like ·  4

Daniel Krauklis En liten sidokommentar: jag har aldrig känt mig så mycket som en hämningslös kultist som under maskdansen. Ivan släppte allt och körde. Verkade som om fler roller också gjorde det. I det avseendet tycker jag inslaget var fantastiskt. Mycket svårt att iscensätta ett klimax som eventuellt är en sändning till en annan dimension, eventuellt ett portöppnande, eventuellt en katastrof, eventuellt skapandet av ett kollektivt medvetande, o s v. Så uppfattade jag också Loplop som i besittning av en särskilt hämningslös, extatisk, gränsöverskridande metod och "stämning" snarare än kritikernas pris på DN Kultur. Vi hade kunnat sitta och kasta gröt på varandra och ändå uppnått samma sinnestillstånd, som jag förstod det. Om jag hade fått/kunnat regissera själv och inte haft några andra förbehåll eller tekniska svårigheter så hade jag startat det hela lite tidigare, och brutit efter Pernillas sång. Det hade blivit oerhört vackert! Men är för egen del nöjd med det som blev.
Yesterday at 9:26am · Like ·  5

Jenny Katarina Wiik Håller med dig Daniel! Och precis så var det tänkt med det hämningslösa och extatiska. Poängen var att få rollerna att bryta med sitt normala sociala konventionella beteende, och loplops mening var nog att gå emot konstnärliga konventioner också. Det kunde kanske t.o.m. ha dragits ännu längre (gröt kunde ju ha funkat ).
Yesterday at 9:31am · Like ·  3

Tomas Walch ‎Jenny: Det var varierande kvalitet på de enskilda framförandena, sången var t ex riktigt proffsig (jag tänkte verkligen "oj va _bra_" och fraktalkonsten också fin fast den skulle passat bättre som en backdrop än som något man skulle stå och titta på som loopades 200 gånger. Det jag undrar över detta är att med respekt för att det är svårt att bli slipad performancekonstnär när man "bara" är lajvare, skulle jag rollspela på att framförandena var "bättre" än de var, på samma sätt som jag rollspelade att maskinen inte bara var en kuliss.

När det gäller hur ni inkluderade andra i spelet så gläder det mig att du kan se att det inte fungerade och inte bara slår ifrån dig. Med det som presenterats både innan spelet och sen i spelet innan lördagkväll så hade jag förväntat mig att jag skulle få ta del av era tankar kring ert "totalkonstverk" och att ni verkligen hade jobbat med att skapa något som skulle fördjupa mystiken från en annan aspekt. Att säga att vi var delaktiga nu är bara larv, vi andra var lika delaktiga som någon som står och dansar på en konsert. När han som verkade vara er ledare står och säger att "ikväll ska vi tillsammans utforska gränslandet mellan konst och vetenskap" och ni sen sitter och kör det spelet helt internt tycker jag verkligen att man gjort sig förtjänt av lite kritik.
Jämfört med fredagkvällen var det som att forskarna hade hållit ett seminarium för sig själva i tre timmar medans vi andra satt och väntade, småpratade lite och mest bara tittade på maskinen. Sen skulle de kommit ut och gett oss lite "skandium" att dricka och sen försvunnit i en timme till. Håll med om att det hade blivit en betydligt tråkigare kväll och att behållningen av experimentet skulle blivit en bråkdel av vad det blev, även om det genomfördes exakt likadant? Det är ganska tydligt här i kommentarerna att de som fick ut mest av finalen var de som t ex Daniel hade lite mer grupp där de kunde hålla energin uppe.
Yesterday at 10:07am · Like

Lotta Edin Wentzel Jag hade ingen grupp. Jag var ensam. Jag tyckte att finalen var fantastisk. Ville bara säga det.
Yesterday at 10:10am · Like ·  4

Jenny Katarina Wiik Jag förstår nog kritiken, Tomas! För att jämföra med fredagkvällen borde då alltså loplop ha haft mer program (typ en föreläsning) på lördagen (på dagen) för att liksom "preppa" gästerna, alltså för att förklara mer i ord vilken bild kollektivet hade om konst och vetenskap och hur de ville att kvällen skulle vara. Men det är ju lätt att säga att man borde ha gjort så i efterhand, och det är tyvärr inte heller något som jag tror att min figur skulle ha kunnat göra något åt under spelet. Möjligen borde loplop ha tagit kontroll över diskussionerna under dagen på stadsbiblioteket då det fanns mycket frustration bland konstnärsdeltagarna att programmet var för ensidigt. Förhoppningen var förstås att konsten skulle få plats på kvällen sen. Jag var själv frustrerad över att inte lyckas uttrycka min rollfigurs syn på vad hon önskade av de andra, men det är svårt att "tvinga" med folk i en dans när figuren själv tyckte att processen borde gå organiskt och automatiskt och frivilligt. I fredagkvällen fanns ju ett mycket större tvång att vara med i experimentet... vet inte hur jag skulle ha löst det nu ens i efterhand. Bara att mer program borde ha planerats in från början på lördag dag som skulle ha förberett kvällen bättre. Men nu var det ju så att dagens program ändrades fullständigt av Stiftelsen (??). Och allt var kaos på dagen...
Yesterday at 10:23am · Like

Daniel Krauklis Pja... jag hade väl på sätt och vis en grupp. Stiftelsen. Vi träffades ca två timmar innan lajvstart och pratade lite. Däremot ägnade jag nog större delen av festkvällen åt att försöka smita undan från dem, eftersom Ivan inte orkade förklara sina extatiska förväntningar/farhågor med inrutad, vetenskaplig terminologi. Så jag tackar inte dem för att dansen fungerade så väl. Maskarbete är ett sätt att lyfta bort individen, låta den få ett eget liv, tillåta impulser som i vanliga fall hämmas. I vårt fall då lyfta bort rollen som ligger som en mask på spelarens jag, så lager på lager på lager av möjligt befriande. Det var, för mig, väldigt personligt och hade noll med gruppspel att göra, annat än att samtliga maskbärare blev ett enda stort kollektiv - för maskerna.

Jag tror inte du "skulle" rollspela någonting som varande annat än det framstod, Tomas. Med undantag för brytande av illusionen, då, som att påpeka att Skyrmion-maskinen var en kuliss eller att jag inte är psykiatriker på riktigt. Så tyckte du/din roll att det var beige med masker fick du väl köra på på det så mycket du ville, kanske undersöka en känsla av isolation eller att vara den ende att kunna se igenom andras hycklande foglighet.

Håller inte med, vi var verkligen delaktiga. Maskkonsten hade alls inte fungerat utan vår närvaro, till skillnad från exempelvis Skyrmion-maskinen som eg inte behövde publik. Däremot kan jag hålla med om att en och annan kanske satte sig på lite för hög häst innan, med en och en halv dags ganska yvigt uppspelat förakt för den vetenskapliga ingången och nu äntligen blir det jävlarimig rajtantajtan på riktigt inför den konstnärliga ingången. Vilket det inte blev, på det sättet. Båda krävde förstås att man som spelar gick in och satsade lite vilja, prestige och medvetet lade sin vantro åt sidan.
Yesterday at 10:31am · Like

Tomas Walch ‎Jenny: Ni hade gott om timmar på er under kvällen att berätta/inviga oss andra i era tankar och mer föreläsning hade ingen nog velat ha, men det finns gott om andra alternativ. En klassisk teaterövning är t ex att improvisera fram en gestaltning av en dröm någon haft.
Yesterday at 10:34am · Like

Henrik Summanen jag tror att grunden i Loplop-eventet var att närma sig de extravaganta "fester" eller "happenings" som just Max Ernst och andra märkliga excentriker på 20/30-talen ägnade sig åt. Idén är ju på något sätt att testa en gränslöshet, och att blanda ihop det med en teaterövning skulle nog vara direkt kontraproduktivt. Men här har vi ju förstås en skillnad mellan verkligheten och lajv. Om man ogillar något i verkligheten går man därifrån, och gör någonting annat med sin tid. Så är det ju inte riktigt på lajv, och det blir därmed viktigare att man vet i förväg vad man kan förvänta sig.
Yesterday at 10:41am · Like

Tomas Walch ‎Daniel: Kan man verkligen förutsätta att alla andra spelare kan det där med maskspel?
Jag köper inte ursäkten att vissa roller inte kunde/skulle uppskatta konstkvällen, det var en alltför integrerad och stor del av lajvet och då skulle man inte haft med dom rollerna, alternativt sett till att det fanns ingångar även för dom att få sin mystik fördjupad.
Yesterday at 10:42am · Like ·  1

Jenny Katarina Wiik ‎Tomas: Det var det min figur försökte föra in med dansen som alla skulle delta i efter Max Abras tal (hon kände på sig att det behövdes mer "övning". Men det var för lite. Så mycket tid hade vi inte pga av allt att fixa med det praktiska, och ändå föll ett programnummer bort och programmet var försenat... jag tycker att vi borde ha använt dagen mer för eventuella övningar/förklaringar av vad som skulle hända.
Yesterday at 10:44am · Like

Tomas Walch ‎Henrik: Dessa tankar kring paralleller med Max Ernst och sånt är ju precis det jag efterfrågar att loplop hade delat med sig av, men istället höll man på och var hemlig på sämsta möjliga sätt.
Och såklart ska man inte kalla det för teaterövning.
Yesterday at 10:45am · Like

Daniel Krauklis Nej, man kan nog inte förutsätta någon djupkunskap om maskspel. Däremot är det väl helt okej att förutsätta att folk som går på lajv kan ta på sig en mask och haka på efter bästa förmåga? Det är ju inte raketkirurgi, liksom. Det låter som att du tycker att din roll hindrade dig från än det ena, än det andra, Tomas. Du som aktör måste förstås alltid ta ansvar för din egen upplevelse. Om du sen inte var motiverad, så - fine. Det är man inte alltid. Informationsbristen kan jag förstå - om din roll inte var särskilt insatt så är det fullt begripligt att maskdansen verkade som rena rama tramset. Men det är nog inte Loplops fel.
Yesterday at 10:49am · Like

Tomas Walch Nu läser du in lite mycket Daniel, som jag nämt tyckte jag att maskdansen i sig var helt OK och det var dötiden innan som var problemet, timmar som de kunde fyllt med att bygga upp energin så att finalen hade blivit mycket bättre, istället blev det tvärtom.

Och jag blir så jävla trött på såna där råpuckade kommentarer att det minsann var mitt fel att jag tyckte kvällen var tråkig. Jag drog och slet i alla trådar jag kunde hitta och hitta på, men det fanns helt enkelt inget och ingen där som matchade. Har aldrig påstått att "min roll hindrade mig" vad är det för skitsnack. Men om man skriver roller som bara funkar väl under 2/3 av lajvet så tycker jag det är en brist. Men du kanske författar om din roll on the fly, det är ju förstås ett annat sätt att lajva och inte så jag förstått att det var meningen att man skulle göra.
Yesterday at 11:00am · Like

Daniel Krauklis Jag försöker bara förstå vad du säger. Din kritik är lite förvirrad och jag har problem att begripa var skon klämmer. Uppenbarligen. Men ja, jag låter min roll utvecklas levande i spel. Improviserar.
Yesterday at 11:06am · Like

Tomas Walch Det är väl klart att jag gör också, men det finns ju gränser och jag tror att vi tycker rätt lika om den frågan egentligen. Så tillåt mig att sammanfatta min kritik av kvällen:
Loplop invigde inte oss andra i tankarna kring verket och hur det relaterade till tidigare verk och till lajvets huvudmytos. De spred inte ut spelet kring detta utan höll det för sig själva vilket inte gjorde andra delaktiga på det sätt som jag upplever utlovats, och som jag förväntat mig skulle knutit an till och fördjupat lajvets huvudtema. Istället blev det för många timmar som erbjöd för få spelmöjligheter (och jag försökte verkligen) som tog mycket energi vilket gjorde finalen svagare än den kunde varit.

Det här är grundläggande dramaturgi. Slå upp Hitchcocks tankar om förväntningar om du vll ha det beskrivet av en mästare.
Yesterday at 11:21am · Like

Henrik Summanen Det här med förväntningar är intressant. För hundra år sen, på väg till "Herr Gyllenstiernas Gästabud" (1994, f ö med delvis samma arrangörer som SKyrmion 11) satt jag i en bil med lite annat folk som skulle vara med. När vi var typ tio minuter från Årås herrgård där allt skulle gå av stapeln säger Staffan Rislund: "i det här läget brukar jag lägga allt fokus på att sänka mina förväntningar så mycket jag bara kan". Jag tillämpar inte hans teknik för att uppleva lajv kan sägas, men det ligger någonting i det. Onekligen.
Yesterday at 11:25am · Like

Tomas Walch Så vill jag bara tillägga att min rollperson inte alls var avig till konst och flummiga idéer, hans jobb är ju att sälja såna mer eller mindre.
Yesterday at 11:28am · Like

Erlend Eidsem Hansen Opplevdes min roll som en del av LoopLoop? jag hade faktisk ingen koll, ock var 80% off ifrån starten på festen tills midnatt eller nånting. jeg var kjempestressad, ock når någon forsøkte ta kontakt og haka på så forsøkte jeg låtsas vara öppen, men jag var stressad som inni helvete ock var mer fokuserad på sladder, ljudsamples, ljus, el, ko-ordinering, rekkefølge. men jag gillar sådant. så det er ok. men det fanns ingen plats til att öppna upp ock dra andra inn i det. jag har en känslo at det var så för mange av loplop gjänget också. vi låtsas ha koll, men hade inte det. derför var det svårt att ha överskott til att dra andre folk inn. men jeg tror det hade vært möjligt at få til. om vi hade vetat hur centrale vi skulle bli. att alle andre kom til att fokusera på kunsten på kvelden var overraskelse.
Yesterday at 11:34am · Like

Erlend Eidsem Hansen altså: jag trodde kunstnärene bara skulle være heia-gjeng / cheerleaders trupp til något spektaculært som arrangørene skulle stella til. spesielt når det ble snakk om at stoppa mannen tilbake i BEC - Electromagnet-maskinen så trodde jeg dette var et scriptet event, der looploop og gjenget bare skulle låtsas til arrangørernes event tog over. jeg fatta etter ett tag att det kanske inte skulle hände, men det var så jag forsto det från brev ock utskick.
Yesterday at 12:40pm · Like ·  2

Tomas Walch Jag förstod det som ett kul "Martin Ericsson tries to fill the void"-initiativ För övrigt en spelare som alltid (nästan) är dominant men likväl alltid inkluderande och spelskapande, så har han ju lite erfarenhet också iofs (kram på dig).
Yesterday at 12:55pm · Like

Erlend Eidsem Hansen tvertom, jeg tenkte Martin jobbade otrolygt mycket på att pushe spelet uten att ha riktig koll han helre. det var mycket armer ock ben! ock mycket dominant prat som inte släppte inn så mycket annat. men det var en kul roll. men det kändes som om också martin var veldigt clueless ock pekade i många riktninger på vart han ock elre vi skulle ta vägen.
Yesterday at 12:59pm · Like

Erlend Eidsem Hansen ‎-på et off-game sätt
Yesterday at 1:00pm · Like

Erlend Eidsem Hansen men Tomas - når du sier LopLop tok masse plass og sleppte ikke andre inn - var det tex min roll du sikter til? - for det er interessant, eftersom jag bare kände mej fånig ock clueless og inte als en del av arrangementet, men att jag bare föll inn liksom.. ?
Yesterday at 1:03pm · Like

Daniel Krauklis Ehm... jag tyckte Martin var mjuk och inkännande, körde koncentrerat ur sin egen vinkel utan att blockera andra eller kräva att folk skulle agera publik. Han verkade varken ha mer eller mindre koll än andra, vilket ju också var meningen och del av det roliga. Fick inte intrycket av att han pekade folk i massa riktningar utan kort och gott körde sitt race, med öppningar för folk att hänga på om de själva ville. Min roll kunde till exempel (och till sin egen förvåning) från och med kvällen känna att Alexei trots allt var inne på rätt linje, även om han komplett missuppfattat vad vi egentligen höll på med, ha ha. Och sen gå därifrån och köra min egen grej.
Yesterday at 1:18pm · Like ·  2

Tomas Walch Nej inga spelare / eller loplop-roller tog speciellt mycket plats alls under spelet förutom han ledaren vars bombastiska programförklaringar visserligen inte tog lång tid men var väldigt dominanta och påverkade mycket. Men loplop tog ungefär en tredjedel av lajvtiden i anspråk rent planeringsmässigt och levererade sen inte (enligt mig) tillräckligt för att claima så mycket. Om det sen t ex berodde på att ni fick rodda inlajv så var orsaken inte dåligt spel utan dålig logistisk planering men det faller också tillbaka på loplopgruppen. Och på arrangörerna såklart
Yesterday at 1:19pm · Like

Erlend Eidsem Hansen men trodde du jag var samkört med loplop? ingen loplop hadde sätts för några timmar innan lajvet började. ock jag visste icke en gong hvem som var hvem, (forutan att jag visste hvem Elsa Helin, Sofia ock Mathias Huss var från tidigare - men jag hadde icke fått med mej att dom fanns i min grupp eller att det var ok att ta kontakt med dom)
Yesterday at 1:22pm · Like

Tomas Walch Nej det hade jag ingen tanke på förrän du tog upp det i den här tråden.
Yesterday at 1:25pm · Like

Erlend Eidsem Hansen ‎@tomas, for jag märkte att du spelade upp til mej ett antal gonger som jag tyckte mycket om, -tack for det! - men både min karaktär ock jag var mycket forvirrad i lange tidsrumm, så det var svårt att ge nånting koherent tilbaks.
Yesterday at 1:38pm · Like

Henrik Summanen ‎Tomas: jag spelade ju en del mot/med dej, men hade ingen aning om att du sökte spelöppningar. Jag satt ju trots allt på ganska mycket bakgrund. Det är svårt att se eller veta om någon är helt nöjd med sina lilla interna värld eller om det behövs en ny spelriktning. Hade kunnat droppa hur mycket som helst tror jag, för att låta saker ta fart. Det är svårt.
Yesterday at 1:42pm · Like

Tomas Walch Ett riktigt knasfel var att det var lite hemligt vilka som var loplop så det stängde möjligheterna att själv förfråga sig om vad som var tänkt med kvällen och de som man fattade var med var inte närvarande (må vara att de var off för att rodda men de var i alla fall inte där). Henka, diu och jag spelade nog mest innan spelkvällen för jag minns att jag letade efter dig eftersom jag tyckte det fanns öppningar från tidigare men jag såg inget av dig förrän du stod och levererade ditt feta solo.
Yesterday at 1:49pm · Like

Daniel Krauklis För min del tyckte jag vi två hade kul med vårt lilla släktdrama, Tomas, och drev det ungefär så långt som det kunde komma. Det var ju fler närvarande som inte hade jättemycket koppling till de mer centrala händelserna, bl a Fredrik Åkerlind (och väl alla som deltog i den episka fikan i halva "övrigt"-gruppen lördag förmiddag). Många av dem verkade ha kul ändå, men det är också ett antal som inte alls var nöjda efteråt. Det är kanske där den springande punkten ska sökas? "Vad gör jag här" är inte så kul att tänka, mitt i. Går att spela sig ur, men är alltid trevligare om man får det serverat?
Yesterday at 1:51pm · Like

Henrik Summanen ‎Tomas: skumt, jag hängde ju i reaktorhallen nonstop från kl 20 typ. Innan dess var jag ute på skattjakt och annat knas.
Yesterday at 1:53pm · Like

Tomas Walch Jag är inte alls missnöjd med lajvet som helhet heller. Du prickar in det bra Daniel, varje gång man måste spela sig runt känslan av att rollpersonen borde åka hem så tar det mycket energi. På ett nutidslajv mitt i stan krävs också extra ansträngning när man skriver handlingen eftersom ribban att avvika är så låg. Och den ansträngningen saknade jag i accelererande grad under lördagen.
Yesterday at 2:03pm · Like

Erlend Eidsem Hansen skattjakt - jag visste icke als at det var ett lajv hvor det fanns skatter gömt på stan? var det nånting ni fann på, eller fanns det spor att hitta?
Yesterday at 2:05pm · Like

Henrik Summanen ‎Erlend: jag överdrev lite. Jo, jag blev lite överraskad av ploten på det här området faktiskt. Jag hade en helt annan förväntan, men det bidrog till att dra in mig mer i spelandet faktiskt på något absurt sätt.
Yesterday at 2:06pm · Like

Chrille Nilsson Om man får gå till den första frågan som Tomas ställer hurvida man ska låtsas spela att det är bra eller inte, så tycker jag att det är en bra och intressant fråga att ta upp.

Som karaktären Magnus så stötte jag mig oerhört mycket över tex uppträdandet i gropen. Arg över billighetskänslan och det stötande innehållet, där det kallas konst att betrakta och roas över en skadad människa i en grop, höll han sig till baren. *hahaha*
Men det väl lite just det. Han såg en skadad människa och hade ingen förmåga att se något annat, kanske djupare budskap. Men tanken slog mig innan jag sa att det var värdelöst och gick ... är det meningen att jag ska titta?

(Här vill jag passa på att tacka loplop's regissör för en helt underbar diskussion i baren ang uppträdandet.

För några år sedan (kastaria) fanns det en teatergrupp som inlajv hyrts av en diva (Mia) som ville vara stjärna, men som var i total avsaknad av talang för uppgiften. Föreställningen var menad att vara usel och framfördes på ett perfekt och genialt uselt sätt. (eloge) När den spelades upp under en bankett vi hade reste jag mig upp en bit in på föreställningen och skrek att dom var en förolämpning mot allt som hade med konst att göra och att jag ville se dem utslängda. Detta dämpades dock av andra och föreställningen spelades klart.

Som jag uppfattade det så var ju poängen med gruppen att vara ... som den var. *ler* Men samtidigt uteblev många reaktioner som skulle varit bejakande och otroligt situations skapande för den gruppen, just på grund av låtsas spelandet. Så var går gränserna?

Hur lång vågar/kan man gå i sina reaktioner? Vågar man avbryta en föreställning bara för att den karaktär man spelar upplever det otroligt anstötande och förnedrande mot mänskligheten?

(Personligen gillade jag loplop skruvade uppträdande och tror jag förstår idéerna och glimten. Puss och tack.
Yesterday at 2:06pm · Like ·  1

Bengt Liljeros ‎1. JAg gillade att det var performance med glapp för eget spel
Yesterday at 3:40pm · Like

Bengt Liljeros ‎2. jag tyckte perfomancen (hur det nu böjs på svenska) var feta även om Josef var sjukt skeptisk
Yesterday at 3:40pm · Like

Bengt Liljeros ‎3. SOm en input till de som tror att maskinen bara var props, så var den i högsta grad aktuell för oss som körde den. DEt är ett program som körs och måste balanseras beroende på hur hårt maskinen jobbar och det är inte helt enkelt att hålla koll på den, JAg är glad att den bara kraschar på kommando och inte bara för att den går kritiskt ett tag
Yesterday at 3:42pm · Like

Bengt Liljeros ‎4. Missade att ljudet för larmen är kopplat till hur maskinen körs, inte bara av mänsklig faktor från ljudbåset. (förutom andra gången då vi snackat ihop oss om larm och att klippa sladd) detta för att inte störa loplops installationer så det fanns en off och en införklaring
Yesterday at 3:44pm · Like

Bengt Liljeros hmmm denna kanske skulle legat under konstruktiv kritik delvis...jaja
Yesterday at 3:47pm · Like

Rikard Alm Det är så mycket bra skrivet redan, men jag känner ändå att jag måste lägga till något. Det verkar alltså som att det inte fanns någon person som visste mer än någon annan om vad som skulle hända, eller vad som förväntades. Ingen roll hade på sig att samla alla och reda ut saker, inga tydliga maktcentra, inga tydliga ledarroller. Alla trodde att andra satt på lösningen, att snart händer något. Vad händer i en samling med individualister när verkligheten blir lite diffus i kanten? Och det är precis det som jag tror lajvet gick ut på! Fokus på individen och hur den agerar i en sådan situation. Det är en modig idé och när väl lajvet är igång är det bara att se vad som händer. Det skulle vara mycket intressant med en uppföljare.
20 hours ago · Like ·  4

Sofia Berg Vad gäller upplevelsen av konsten är det ju bara samma gamla problem som vanligt på lajv: Om någon är lite dålig/underlig i det den gör: är det med avsikt och något att spela på eller är det lajvaren som inte lyckas nå upp till sin rolls nivå? Som jag har förstått det i efterhand var felspel avsiktligt under sånguppträdandet i slutet, men för min del tolkades det helt bort i mitt välvilliga "vi är på lajv"-filter, så jag begrep inte varför sångerskan verkade så upprörd efteråt.
20 hours ago · Like

Rikard Alm Jag tyckte att det var hög realism på konsten, mycket bra och surrealistisk konst. Jag tolkade det som att man skulle tolka det efter sin karaktär, varken bättre eller sämre än vad det var i verkligheten.
20 hours ago · Like

Jenny Katarina Wiik ‎Rikard: så var mitt nog menat, det var inte menat att vara bättre än det var, det var också meningen att det skulle vara störande/obehagligt/surrealistiskt/groteskt, inte för alla smaker...
Citat   
Sida 1 / 1
Login with Facebook to post
Förhandsvisning