Anna-Karin Linder Lätta på hemlighetsmakeriet, som det är nu blev det för mig bara absurdt. Tror många historier skulle kunna vara tydligare: läs: lättare för spelarna att ta till sig och våga dra i om man får prata lite innan lajvet. Jag respekterar att arr ville ha hemligheter men så till den milda grad att spelare som har relationer inlajv inte får prata med varandra innan blir bara konstigt. Någon annan som har en åsikt om detta?
Sunday at 9:55pm · Like · 10
Lotta Edin Wentzel Tänkte precis skriva samma sak. Varför detta hemlighetsmakeri? Om man hade fått kontaktuppgifter till folk lite tidigare hade man kanske känt igen de man skulle känna igen... och göra det klarare vem som hade ansvar för vad. (Små detaljer som tex ska jag hänga tavlorna eller är det någon annan som gör det fick inget svar förrän jag kom till lokalen med andan i halsen (med instruktionen att jag skulle hänga tavlorna själv) bara för att upptäcka att de redan var uppsatta. Ingen big deal egentligen men lite onödigt bara.) Det var lite rörigt helt enkelt.
Sunday at 10:01pm · Like · 1
Lotta Edin Wentzel Kul med föreläsningarna men liiiite långt tycker jag.
Sunday at 10:07pm · Like
Anna-Karin Linder Tror att det inte skulle ha skadat med en spelarträff och lite grunläggande mask-workshoppande.
Sunday at 10:15pm · Like · 5
Lotta Edin Wentzel Jag tror också så här: Om man ska göra allting väldigt hemligt får man nog bereda sig på att jobba oerhört mycket mer än om man låter spelarna klura tillsammans.
Sunday at 10:16pm · Like · 1
Susanne Vejdemo Det hade behövts fler utrymmen att spela på under lördagen (innan festen). Man hade exempelvis säkert kunnat på låna fyra fem rum på studiefrämjandet gratis, där de olika grupperna hela tiden hade kunnat komma in och vara. (nu stog vi utanför och frös, och fick lägga locket lite på spelet för att vi inte hade något annat val än att skarplajva.)
Köttet till middagen tog **** innan de sista fick något. Alltid svårt att beräkna sånt, men lärdom till nästa gång: lägg på ett kilo till till era beräkningar.
Sista kvällen var lite för långsam, jag hade gärna sett den ihopkomprimerad något, säg 2 timmar kortare. Fundera lite på fördelarna man kan få av att ge lite mindre tid. Om deltagare efter ett arr säger "det var för kort" innebär det ofta att de hade jätteroligt och vill ha _mer_ av samma spel, inte att de faktiskt skulle ha fått bättre spel om de fått mer. Det är sämre när deltagare känner som jag gör, att det var lite mer tid än vad som hade kunnat vara optimalt.
Sunday at 10:19pm · Like · 2
Marcus Brissman A-K, din mun säger det min hjärna tänker.
Sunday at 10:21pm via mobile · Like
Holger Jacobsson Att spelare som haft tydliga relationer inte skulle ha fått prata med varandra innan lajvet tror jag är ett missförstånd. Jag är medveten om att i alla fall jag var väl sen med kontaktuppgifter. Sorry för det. Oklarheter kring tavelhängningen var "ingame" - men det verkar som att det var dåligt designval.
Sunday at 10:21pm · Like
Lotta Edin Wentzel Åh, det var lite synd.

Jag blev lite off av att ränna runt och inte veta vart jag skulle. Till **** ringde jag Erik på hans eget nummer när ingen svarade någon annanstans.
Sunday at 10:28pm · Like
Kajsa Greger Jag förstår det positiva i att ge tid till att berätta fiktionen. Men det innebar att spelarna blev låsta väldigt länge. För mig blev det en energi-dipp som var pustig att komma upp ur.
Diskussionerna i helgrupp dagen efter var givande för några, men för många blev det återigen lyssnande och inte så mycket spel. Jag tror det kan vara farligt att låta spelare vara publik för länge. Det är passiviserande.
Jag tror de som hade starka relationer i förväg fick ett bättre lajv än de som var tvugna att skapa eller fördjupa relationer på plats. Har ens karaktär människor som betyder något för den i närheten blir fler saker viktiga och verkliga. Relationer är ju en stark drivkraft för allt möjligt. Mera av det hade jag önskat.
Sunday at 10:35pm · Like · 11
Caroline Holgersson Bra Kajsa! Precis så.
Sunday at 11:44pm · Like
Lotta Edin Wentzel Tack Kajsa, det var så jag menade med föreläsningarna. De var verkligen coola, jäkligt genomarbetade och väl genomförda men man blev sittande som en åskådare en hel del båda dagarna.
Monday at 1:49am · Like
Marcus Brissman Kajsa säger också vad jag tänker. Vilket är rätt bekvämt, och ganska läskigt.
Monday at 6:42am via mobile · Like · 1
Henrik Summanen Att ha en bas att landa i som spelar när det "dippar" är alltid bra, så jag tänker att arrangörerna kanske skulle varit tydliga med vilken "bas" som man förväntar sig att spelarna ska röra sig tillbaka till. Kanske genom att tydligare definiera en grupptillhörighet för rollen. Detta är ju på sätt och vis den klassiska lajvgruppen, och trots många fördelar med ett öppet spel med oklara gruppaffilationer så tror jag många behöver hjälp att förbereda tillsammans med någon, och att veta vart man tar sig när inspirationen brister (eller nya oväntade händelser inträffar).
Monday at 8:59am · Like · 3
Henrik Summanen En fundering kring avslutningen: Kanske man skulle ha kunnat tidigarelägga Pernillas och Ulfs performance lite så att det dels hade fått konsekvenser i spel och dels hade piggat upp den långa kvällen som många upplevde som en väntan. Då hade avbräcket i maskspelet känts mindre påtagligt tror jag. (Det finns säkert delar i detta för roller och spel jag inte känner till, men det var lite min upplevelse efteråt).
Monday at 9:02am · Like · 1
Daniel Krauklis Det känns ju lite avigt att kritisera kritik, men... eh... jag har i alla fall delvis annorlunda tankar om ungefär det Kajsa säger. Fick också energidippar, men hade turen att det synkade väldigt bra med rollen och kunde ta in det i spel, att Ivan fick känna sig besviken över att det han höll på att bygga upp kom av sig. Jag hade iofs väldigt mycket inre (och bra) spel, nästan på finsk fason, som stimulerades ordentligt av både impulser och lakuner. Det råkade vara toppen, den här gången. Jag tror däremot att de som leder diskussioner och föredrag måste vara känsliga för att de låser åhörarna och se till att plantera möjligheter för dessa att komma in, ta över eller vad det nu kan vara. Dag etts malande var helt fantastiskt för min del, men dag två hade definitivt kunnat vara mer interaktiv. Försökte hjälpa fram detta genom att argumentera för ett slags öppet forum i den där aulan vid Stadsbiblioteket, men blev blockerad av (tror jag) ingame-skäl. Och tyvärr kunde jag inte köra över och fixa det ändå eftersom Ivan inte tar den statusrollen. Ang relationer kan jag förstås inte uttala mig om andra, men själv hade jag inte möjlighet att komma igång med förarbetet mer än ett par dagar innan och hade i princip inga relationer över huvud taget. Det fungerade utmärkt för mig, men jag inser att det har att göra med just det inre spelet, att jag njöt av att spela hämmad psykiatriker o s v. Vill bara säga att det är synd om de som hade velat ha kraftiga band före inte hade möjlighet att få det, av olika skäl, men att åtminstone en deltagare uppfattade den situationen som en bonus.
Monday at 9:27am · Like · 2
Daniel Krauklis I övrigt håller jag med om att hemligheter skapar mer problem än bidrar till spänningen. Måste också erkänna att poetiska spelinstruktioner fungerar sämre än raka: "Gör X mot Y." Och är glad att jag slapp lösa alltför många pussel/gåtor, som kan vara mysiga eller inte, men i min preferensvärld står väldigt långt nere på behovsstegen eftersom det är levande möten och utspel som är mitt kött och potatis.
Monday at 9:32am · Like · 3
Holger Jacobsson Ja... förberedda relationer skapar ett stort stort mervärde. Men betyder det att det är per definition dåligt att göra ett lajv som handlar om människor som saknar men söker ett socialt sammanhang? Det går ju inte att få båda delarna samtidigt. Från mitt perspektiv känns det som att visionen urvattnades lite eftersom vi ville vara tillmötesgående och ge relationer till dem som ville ha det. Och om ma tänker sig 11 som en första del i en kampanj (jag lovar inte nu att det är det) så faller det sig naturligt med en starkare betoning på relationer i tackt med att sådana skapas, Era roller kan bonda helt oreserverat efter detta. Hemligheter... det är väl ändå en smaksak? Jag tar "raka spelinstruktioner" som ett mindre övergrepp.
Monday at 10:45am · Like · 2
Anna-Karin Linder Holger: Jo, men är det inte en förlust att vissa viktiga spelmoment försvinner för att spelare inte vet att de är viktiga, för att ingen har informerat dem, eller fått informera dem? Vad ska man göra med den tydligt viktiga parfymen som man hittar? Om ingen vet, så försvinner den? Vi hade ett underutnyttjat metarum (som för övrigt var helt in-diegetiskt), för att vi inte gick ut med att det fanns och istället skulle "känna" av vilka som ville ha det eller hade behov med det. Jag tror att lajvet eller kampanjen (som många verkar vara sugna på) skulle vinna av att sålla lite i vad som behöver vara dolt och hemligt, och vad lajvet och spelarna VINNER på att veta. Men som sagt, det kan ju vara en smaksak? Men vi vill väl ha initativtagande, aktiva spelare och inte spelare som väntar på att få en riktning som inte kommer? Jag tror att en komponent i detta kan vara att lätta på den nu (i mitt tycke) spelhämmande och tunga hemlighetsslöjan.
Monday at 12:19pm · Like · 3
Anna-Karin Linder För att fortsätta: Jag fick känslan av att vissa händelser var viktiga ATT de hände, men att de som skulle sätta igång dem inte var tillräckligt briefade eller skulle "förstå" vad som förväntades av dem inlajv, vilket för mig är ett recept på att saker och ting blir väldigt oberäkneliga, och därför blir det väldigt svårt som arrangör att planera att något händer, om det bygger på att spelarna gör "rätt" fast utan att veta vad som är rätt och fel. Det skapar osäkra, tafatta spelare som kommer vara rädda för att fatta fel beslut och därför kanske inte fattar beslut alls. Och det kommer fucka upp till exempel pacingen på spelet om spelare får inlajvuppgifter som tex handlar om lajvets schema, men de får ingen chans att planera det innan och förbereda sig.
Monday at 12:26pm · Like · 3
Holger Jacobsson Att en plotpryl fastnade på väg mot sin tänkta destination och istället skapade en upplevelse i en annan del av projektet tycket jag var tufft. Allt det som "måste hända", hände. Men du sätter ändå fingret på en viktig punkt eftersom det uppstått osäkerhet kring graden av frihet.
Monday at 12:37pm · Like
Anna-Karin Linder Precis, det kan räcka med en precisering av beskrivningen till spelarna. Typ: "du skapar allt drama själv", eller "du kan inte paja handligen", eller, "det är helt ok att uppfinna mytosmaterial" eller liknande.
Monday at 12:39pm · Like · 5
Anna-Karin Linder Dvs: spelare behöver känna att det här med parfymen var en viktig plotgrej, men det var inte viktigt att vi gjorde som var tänkt med den. (nu tar jag bara parfymen som exempel) Dvs, vi har full frihet att driva dramat, MEN då måste vi som spelare också vara betrodda med information om dramat. Svävar dramat fritt i rymden (dvs vi kan själva hitta på) eller finns det en plan från arr var vi ska - och HUR följer vi den riktningen utan information?
Monday at 12:43pm · Like · 2
Holger Jacobsson Jag trodde vår programförklaring på hemsidan var tydlig nog: "Vi förväntar oss att ni vill försöka uppleva och gestalta rollens drivkrafter och känsloliv på ett trovärdigt sätt. I spelet är du fri att ta vilka initiativ som helst som är rimliga utifrån rollens perspektiv – den bakomliggande berättelsen håller för det. Dramat har ingen ände eller vändpunkter som du måste anpassa dig efter. Däremot är det viktigt att du spelar på de impulser vi ger dig och inte gör om karaktären under spelets gång". Men jag kan tänka mig att många inte varit på hemsidan och läst på ett halvår eller så. Det borde ha repeterats i senare utskick.
Monday at 12:49pm · Like · 1
Anna-Karin Linder Holger: Tror det. Det hade ialla fall inte gått in hos mig.
Monday at 12:50pm · Like · 2
Henrik Summanen Men det är ju skillnad på koncepten "information till spelarna" och "strategier SOM spelare". A-Ks kritik rymmer mycket att fundera över, om det är så att vissa spelares upplevelse hämmas av att andra får fel information, eller bristfällig information om plotmässiga detaljer.
Monday at 12:51pm · Like
Anna-Karin Linder eller så här: jag gjorde det ändå, men kände en dunkel skuld för det.
Monday at 12:51pm · Like · 1
Tomas Walch Holger: problemet är väl att många, liksom jag, inte upplevde några impulser under flera timmar i sträck vid flera skeden? Jag både mindes och köpte programförklaringen men det gavs faktiskt inte tillräckligt med input för det.
Monday at 1:12pm · Like · 2
Sofia Stenler Kommer ni ha någon organiserad utvärdering av spelet, av design och organisation och hur det sedan blev för deltagarna?
Monday at 3:26pm · Like · 2
Anna-Karin Linder Och en tanke: Om det blir uppföljare, kanske kan deltagarna få välja om de vill ha mer styrning och då få en rollcoach som till exempel mig som är villig att erbjuda det?
Monday at 3:31pm · Like · 7
Holger Jacobsson Bra idé A-K. Om det blir en uppföljare.
Monday at 4:34pm · Like
Carl Heath Skyrmion fick mig att lämna mitt trygga tillstånd som lajvpensionär och bege mig ut i äventyret igen. Och det var värt det hela vägen, i synnerhet som jag hade gott stöd av Lena Levin som, liksom jag, varit ifrån lajvandet under en lång tid. Jag var osäker på hur det skulle vara, kännas och om jag skulle klara av det, det har ju ändå gått rätt många jäkla år sedan sist.
För mig var Skyrmion en fantastiskt vacker och sorglig upplevelse, jag har aldrig haft en sådan känsla av Lost in Translation som i det här spelet. För min del fungerade den vaga kontexten utmärkt, jag tror jag om möjligt vet mindre om lajvet efteråt än före, men det vaga, kontextlösa och surrealistiska var för min del ett sätt att landa i rollen och "följa med".
Monday at 4:35pm · Like · 3
Carl Heath aj, enter... jaja. Samtidigt håller jag med Aco i att det för vissa mycket väl skulle fungera bra även i en sådan här lajvkontext med lite mera konkretion. Kanske hade det inte behövts om vi träffat varandra innan lajvet, som kände varandra. En fundering jag sympatiserar med är val av spelplatser. I de fall vi var samlade i grupp i föreläsning var vi i klassiska föreläsningssalar med fast gradängsittning. Det gör att det är mycket svårt att bryta formen, dela upp scenen och skapa flera scenrum i samma yta. Hade vi varit i föreläsningsmiljöer som gått att mönblera, haft lite mer korridor och "hängytor" hade det nog varit bra. Likaså för mat etc. Nu hamnade jag på ett jättebra ställe tack vare Emma Wieslander till lunch, men en tanke hade kunnat vara att ge exempel på platser som lämpar sig väl för spel i de krokar där man är. Vilka krogar hänger man på? Caféer? Etc. Det skulle kunna göra det lättare att "samla spelet" trots att man spelar mitt i en storstad. Samtidigt uppskattade jag väldigt möjigheten att spela mitt i Stockholm, hänga på hotell, äta mat på restaurang och spela i surrealistiska KTH-miljöer. Slår vilken granskog som helst.
Monday at 4:41pm · Like · 1
Carl Heath Klart det blir en uppföljare, Holger Jacobsson.
Monday at 4:43pm · Like · 5
Erlend Eidsem Hansen det MÅSTE bli en uppföljare - du skrev i Brev3 at inte ta utt alt i karaktären så det finns mycket kvar som må få komma ut.. annars kommer vi ut hemma hos dej.. vi kommer å hjemsøke dej viss inte
Monday at 4:50pm · Like · 12
Henrik Summanen Ja - nu känner jag också att Holger Jacobsson måste fundera lite över sin framtid.
Monday at 4:51pm · Like · 4
Holger Jacobsson Jag är glad över att detta ansvar inte enbart faller över mina axlar. Tror flera arrangörer känner sig försiktigt positiva idag. Men. i runda slängar, 500 timmars ideéelt arbete fördelat över 15 månader är inget man lovar bort hursomhelst. Ha ha... Henrik Summanen vad är det för fel på Etiopien nu då?
Monday at 5:20pm · Like · 1
Anna-Karin Linder Men vad sägs om att inte göra ett MASTODONT-projekt nästa gång? Inget säger att det måste toppas i form av lokal eller kostnad. Vi är ju sugna på att fortsätta i världen. Frågan är om ni vill släppa ifrån er delar av fiktionen så att deltagarna kan ordna egna minievent?
Monday at 5:23pm · Like
Anna-Karin Linder Själv är jag sugen på en kväll med scener från det förflutna, där vi kan friforma lite av rollernas historia, efter gemensam önskemål. Det behöver verkligen inte kosta 1200 pix. =)
Monday at 5:24pm · Like · 1
Erlend Eidsem Hansen jag vill ha greier til 1200 pix! og gjerne bedre lokal til foredrag
Monday at 5:29pm · Like · 3
Lena Levin Eh... jag undviker gärna lajva rollens förflutna Anna-Karin ;-)
Monday at 6:19pm · Like · 3
Carolina Dahlberg För det första vill jag säga att jag är tacksam och glad att det finns personer som vågar gå ut med en ambition, arbeta hundratals timmar gratis och sedan ro projektet i land. Ingen kritik i världen kan ta det ifrån er. Tack till samtliga som arbetat med lajvet!
Med detta i åtanke så ska jag inte mala på kring de saker som redan tidigare nämnts, bland annat av Anna Karin och Kajsa Greger, utan bara säga att jag helt och till fullo backar upp deras kritik av bristande speldesign och deltagarperspektiv.
Deltagaravgiften motsvarade i på något vis leveransen och kvalitén på arrangemanget. Lajvets specialeffekter (som vad jag har hört motsvarade 1/3 av budgeten) var ruggigt välgjorda, men gav egentligen inte mer än så. ”Wow”-effekten var snabbt övergående.
Jag kom inte hem helt utan behållning, men det hade beklagligtvis inget med vare sig huvudplotten, arrangörernas spelvision eller upplägget att göra. Jag hade helt enkelt turen att under dem sista timmarna träffa på några hårt kämpande deltagare som liksom jag behövde motspel och mening i ett annars händelselöst och ytligt informations- och diskussionslajv.
I all välmening
- Carolina / Ellinor Öhrnell (kulturjournalisten)
Monday at 6:28pm · Like · 2
Lotta Edin Wentzel Jag tycker att det låter som om folk har spelat ganska olika lajv här. Det kanske beror på den något knapphändiga informationen i början av rollskapandet. Jag tyckte personligen att det var väldigt svårt att veta vad man skulle satsa på att spela för att få ett roligt lajv, vad som var det viktiga för att spelet skulle passa just mig. Jag begrep helt enkelt inte riktigt vad det skulle handla om tror jag, men hade nog lite tur för jag lyckades hitta en roll som verkligen betydde något för mig och som har gett mig en väldigt stark upplevelse. Alla hade uppenbarligen inte den turen utan kanske skulle behövt en tydligare riktning för vad som skulle komma att bli fokus i spelet. Jag minns att jag saknade det i början av rollbygget.
Monday at 6:44pm · Like
Mirja Dellgar Hagström Ja, det låter verkligen som olika upplevelser.
Om att inte få prata ihop sig med andra deltagare:
Jag kände mig väldigt ensam och utlämnad i mina förberedelser, vilket skapade en otrygghet och misspepp (framför allt som det var mitt första nutidslajv).
Man kunde väl ha fått vara i kontakt med andra deltagare, bara man inte avslöjade så mycket om sin roll. Finns ju annat att prata om också, som underlättar förberedelser och ger pepp och trygghet inför lajvet.
(Å andra sidan gillade jag väldigt mycket att inte veta vilka som skulle på lajvet, och sedan bara se en massa bekanta ansikten, och bli nyfiken!)
Jag ingick i en väldigt löst sammansatt grupp, med en gemensam nämnare (person) att samlas runt. Några korta mejl, sen träffades vi en timme innan lajvet och sa typ: vi i gruppen känner inte varandra, men vi har träffats förut och av alla närvarande så har vi ändå något gemensamt, och det skulle vara helt naturligt att vi "hänger" ifall vi känner oss vilsna eller har tråkigt på annat håll. Jag fick uppfattningen att de andra i gruppen håller med om att detta funkade jättebra för oss! Vi fick bra spel ihop, utvecklade relationer men spelade ändå mycket på andra håll. Men det var en väldigt skön trygghet att kunna falla tillbaka på.
Slutet: det kändes som att lajvet tog **** flera gånger. Men så gjorde det inte det, utan fortsatte. Blev lite förvirrat, ska jag ösa mer eller vad ska jag göra nu?
Kan därför hålla med om att de "scener" som blev under maskdelen borde ha kommit tidigare.
Monday at 7:13pm · Like · 1
Daniel Krauklis Holger, ska jag följa mina egna råd och vara rak så är inte "hemligheter" en smaksak ur arrangörs- eller interaktionssynvinkel, om än ur konsumtionssynvinkel. För de första två är hemligheten alltid ett dåligt designval. Mer eller mindre dåligt, beroende på hur hemliga de är. Alltid dåliga, eftersom det alltid är dåligt att sticka hål i sin lajvballong. Gåtor, intriger, otydliga instruktioner till _spelaren_, överraskningar i storyn (lysande för hälften, suger för hälften), en handling som måste upptäckas under pågående spel, osynliga maktgrupperingar ingen vet någonting om eller vågar "ta över" och föra in i spel, tissel och tassel i mörka vrår i spel - vilket isolerar deltagarna från varandra, med mera. Allt detta är _svagheter_ i ett berättartekniskt system där rollerna är storyns fordon, men spelaren motorn. Så gott som jämnt införs hemligheterna av arr för att skapa spänning, men fjärmar i själva verket aktören från det gemensamma berättandet. Vi måste förstås skilja på roll och spelare. Den ena är jätteintresserad av att jämföra sina sina drömmar med andras, den andra förstår att diskussionen är ett viktigt spelmoment och styr därför i den riktningen. Styrning omöjliggörs emellertid av informationsbrist. Ingen nyhet direkt, var på tapeten redan för tolv år sedan. Sedan kan man förstås göra valet att skapa medvetna klyftor mellan spelare, roll och handling. Alltså splittra och förvirra med vilje. Så länge man är medveten om att varje frihet som tas från spelaren gör henne till mer och mer konsument, istället för interagent.
Monday at 7:21pm · Like · 5
Erlend Eidsem Hansen jag frågade arrangørerna innan lajvet hva for en typ lajv det kunde bli. jag fick svar at det var i riktning Knappenålshovudet (1999). da fick jag nog assosiasjoner. det er jag tacksom för. dessutom den här genrè fortydligande: ""A sence of wonder with a surrealistic twist". men jag forsto faktiskt inte hur viktig det var att skaffa relasjoner ock holda koll på dom. jag hade Looploop, men dom hade icke mej, så når dom gikk i väg nånstans, så tappade erlend totalt energien, medans min roll ga totalt fan. der fanns det et problem. asosiale roller får problemer med att anskaffa seg relasjoner. vel framme i festlokalen kl.15 lørdag var jag i velkänd terräng. masker, ritualer, musik, multiple endings, new beginnings, jag er med. jag digger det. når det gjelder spelet fra fredag kl.21 -> lørdag kl.15 fanns det saker jag ville designat annorlunda.
Monday at 7:25pm · Like · 1
Erlend Eidsem Hansen men det er utrolig icke-konstruktivt att diskutera dette i en lineær facebook tråd! - kan vi inte göra et forum eller nånting? facebook har icke rätt format.
Monday at 7:26pm · Like · 3
Erlend Eidsem Hansen efter några år med meta-teknikker og total transparens må jeg si at jeg icke er enig med Daniel. det var gött å få litt oldschool immersion. men: det finns saker man kan fortydliga endå. man kan tex si att "det finns ting att upptecka på stan om du hittar dom rätta rollerna som er på sporet av nånting" - "det er okay att spela att din roll blir besatt av andar under spelet" ock dom andarna vill bli en del av mytoset/diegesen/speluniversumets facts - jag var veldig nära att gå total bananas på fredag kväll under "kontakt"-seansen. (jag fick en assosiasjon til et annat spel) - men jag visste inte om jag fick hitta på, eller inte. för det kändes INTE kul att bara vara galen, kristen eller new agare - med andre ord: jag var usikker på om andre rolelr ville blockera mitt initiativ ved å stemple meg som irrelevant, galen etc.. jag forsökte gömma mej inni reaktoren, når larmet gikk, men ble tagen ett antal gonger. det kändes som jag inte fick stanna där.
Monday at 7:36pm · Like · 1
Sara Engström Jag är verkligen väldigt nöjd med lajvet, men om jag ska komma med konstruktiv kritik så är det nog följande två punkter:
* Det blev ett avbrott i dansscenen genom att många fick vänta länge i trappen. Jag tror att det hade räckt med att leda alla genom underjorden utan spegelscenen där nere, för att inte stanna upp det hela.
* Tycker också att det kändes som att lajvet slutade flera gånger, men sedan fortsatte ändå. Kanske hade det (som andra har påpekat) hjälpt att tidigarelägga de andra scenerna. För mig var det i varje fall väldigt bra att man var fri att lämna slutscenen när man ville. Min roll kunde till exempel inte acceptera/stötta morderkännandet, och hon kände sig ganska ”klar” efter dansen, så efter en stund gick hon undan till en av sofforna och tog av sig masken.
Monday at 7:46pm · Like
Erlend Eidsem Hansen for min del kunde vi gjort maskscener tills solen klev upp. enda flere **** ock enda fler avbrott. tyckte ljuden folk gjorde i trappen var riktig fin.
Monday at 7:48pm · Like · 3
Mirja Dellgar Hagström Jag kände också en osäkerhet för vad man fick hitta på och inte. Undrade om de saker som folk "gjorde" var planterade av arr eller ej (som tungotal mm). Jag läste instruktionen på hemsidan någon dag innan lajvet, men även om jag hade kommit ihåg det ovanstående citerade, så hade jag nog ändå varit osäker. Men det hade kanske inte varit problem om jag ställt en rak fråga om det till arr innan. Men då tänkte jag inte på det.
Hela maskdelen var en stor behållning av lajvet för mig.
Monday at 7:54pm · Like · 2
Erik Höglund Det är intressant att läsa alla olika reaktioner på olika moment av spelet, och till syvene och sist jag konstatera att det, som vanligt, är en omöjlighet att tillfredsställa 100% av deltagarna utan att riskera att göra ett urtvättat lajv utan utmaningar. Flertalet moment under lajvet lämnades till olika grupper att driva efter eget huvud. Dock kan jag, om jag är självkritisk, hålla med om att det är svårt att veta när det är dags att agera och driva spelet fritt när frihetsgraderna varierar under olika moment.
Monday at 7:55pm · Like · 1
Carolina Dahlberg Erik: Var ännu tydligare med spelvisionen, från första stund. På Skyrmion va den mystiska tematiken väldigt tydlig, spelvisionen mindre så.
Det går att få 100% nöjda deltagare, om man lyckas få "rätt" personer att anmäla sig till lajvet: Lajvare som gillar spelet som erbjuds kommer uppskatta arret mycket mer än spelare som egentligen vill göra något helt annat än ni vill.
Monday at 8:16pm · Like · 2
Anna-Karin Linder En sak till: Jag saknade verkligen en vettig debrief. De jag spelade med hade spelat på helt sjukt starka känslor och händelser som påverkat oss som spelare jättemycket. Nu blev vi lämnade i det och fick ta hand om oss själva. Även de som kanske inte hade en så bra upplevelse kanske hade behövt få prata av sig organiserat efter lajvet.
Monday at 8:39pm · Like · 7
Tomas Walch Jag tror inte det skulle varit så fasligt svårt att förbättra upplevelsen betydligt för många. Det som hade krävts var att arrangörerna fokuserat mer på att tänka över handlingen för de enskilda rollpersonerna, t ex "Vad gör XX under fredagkväll/lördagen/festkvällen?" Det måste man ju ha en tanke med. Lajv är handling, inte bakgrund. Så måste man ha möjlighet att puffa spelet rätt om det behövs och det fanns gott om roller som kunde ha gjort det. Ibland kanske det kräver att man "läcker" en hemlighet i förväg, men det behöver det inte göra. Man behöver heller inga metatekniker, som jag bara tycker är lite av en genväg (inte alltid dock) runt det grundläggande faktum att handlingen (inte bara bakgrunden) måste skrivas ur varje rollpersons perspektiv.
Monday at 9:00pm · Like
Bengt Liljeros Sant, DFebrief hade behövts
Monday at 9:01pm · Like · 1
Rikard Alm Det har framförts många bra synpunkter. Men utan att veta hur det var tänkt så är det svårt att ge kritik. Det var otroligt mycket bra spel där man var trogen sin roll, och agerade utifrån sina förutsättningar. Jag hade inte kunnat spela annorlunda. Som det sagts tidigare så var temat tydligt, tät och underbar. Men blev lajvet som ni arrar hade designat det? Om inte, vad tycker ni arrangörer underskattade alt överskattade?
Monday at 9:06pm · Like · 1
Bengt Liljeros bra fråga :-)
Monday at 9:07pm · Like · 1
Tomas Walch Rikard: då hade du tur i så fall och jag tycker det är jävligt oförskämt att säga att det är ens eget fel om spelet blev dåligt för då har man inte följt sin roll. Jag kan säga att under lördagskvällen försökte jag dra i alla tänkbara trådar som fanns utlagda för min rollperson men det fanns helt enkelt inget/ingen där som matchade upp. Så det så.
Monday at 9:18pm · Like
Tomas Walch Erik: När ni går ut med att det ska finnas utrymme för en massa olika sorters roller så måste ni ju se till att handligen klarar dom också. Det går inte att säga att man inte kan få lajvet att passa alla, då måste man ju avböja de rollförslagen, annars är man ju typ den sämsta arrangören någonsin, och det är ni ju inte.
Monday at 9:22pm · Like · 1
Rebecka Prentell Det fanns inga specialkost mackor på fredagen. Det gav mig en onödigt trist start på ett trevligt arr som hade kunnat vara så mycket bättre om jag fått vara mätt och glad som alla andra.
Monday at 9:52pm · Like · 2
Pernilla Rosenberg Nu kommer jag lite sent in i leken men känner ändå att jag vill lägga mig i diskussionen agn förberedda relationer vs inte. För egen del känner jag att det gått lite av inflation i att åka som en grupp, förbereda sig i sin grupp och spela med sin grupp på lajvet. I vissa sammanhang passar det väldigt väl och är kanske till och med nödvändigt, men jag känner att det måste finnas alternativ. Vi på lajvscenen får inte bli så fega och lata att vi inte vågar ge oss ut på djupt vatten på egen hand utan att ha en vän att hålla i handen och glömma hur det är att i spel ta kontakt med andra deltagare och tillsammans med lyhördhet driva spelet och skapa magi. För mig var en av spelet höjdpunkter den kontakt min roll fick med Carolina Dahlberg som på intet sätt var förberedd eller planerad. Jag tror knappast att det hade känts lika äkta och magiskt om den relationen hade skapats innan med någon jag redan känner sedan tidigare. Däremot tror jag inte att lajv vinner på att helt arrangeras utan förberedda kontakter men att dessa med fördel kan delas ut av arr, gärna med personer man inte känner så väl sedan tidigare. Ett designideal kanske snarare är att ha så pass många förberedda relationer att man känner sig trygg och har någon att vända sig till vid eventuell dödtid, men tillräckligt få för att man fortfarande skall ha ett driv och intresse för att skapa fler.
Monday at 10:16pm · Like · 2
Rikard Alm Tomas, du missförstår mig, det var inte en kritik mot spelarna, tvärt om! Jag är oerhört impad av spelet. Snarare en subtil kritik mot arrarnas arbete med rollerna. Det beror på arrarnas syfte. Eftersom vi bara kan gissa vad dom ville så vet vi inte om det var för lite det ena eller för mycket det andra. T.ex om arrarna ville ha mer driv så måste det finnas roller som har drivande funktioner, ville man att spelarna skulle agera kollektivt så måste det finnas skäl till det, osv.
Monday at 10:17pm · Like · 1
Henrik Summanen Pernilla: det kanske inte behöver handla om grupp vs. förberedelser i ensamhet. Man kan ju träffa folk och bygga relationer med före spel om man vet vilka det är. Det brukar nog vara det bästa, i alla fall för min del. Jag är helt säker på att min spelupplevelse hade varit ungefär hälften så bra om jag inte hade tagit typ två öl med Moa Rönnåsen innan spelet.
Monday at 10:23pm · Like · 2
Morgan Jarl Jag har en liten sak som är mer praktisk konstruktiv kritik än kritik av spelet. Vid ett tillfälle skadade en av Loplop:arna foten och det var tur att Sofia Stenler visste att hon skulle vända sig till mig med sådana saker. jag råkade nämligen ha med mig ett första hjälpen-kitt alltid, och det visste hon. Det hade varit bra om arr hade haft en tydlig och förmedlad säkerhetsplan med första hjälpen-kitt och sånt, så att alla deltagar och roddare visste var man skulle gå. Jag tog hand om två skador med mitt personliga kitt, och som tur var blev där inga allvarliga skador. Nått att tänka på inför nästa gång.
Monday at 10:40pm · Like · 6
Morgan Jarl Jag var som tur var en sån roll som man kan tänkas komma till om det blev skador också så... mer tur än plan dock.
Monday at 10:41pm · Like
Lena Levin Det här lajvet blev speciellt av två anledningar. Dels otroligt starkt spel med Carl Heath och Johan Lundby, men också det att arrangörerna vågade hålla lajvet så "öppet" Jag tycker det var coolt. Att så himla mycket lämnades till spelarna själva. Arrangörena sa liksom "Vi litar på er, varsågoda!" och känslan man fick själv då var en jävla kick: Let´s go out and do this!
Monday at 10:43pm · Like · 1
Lena Levin Så jag vill nog hålla med om att en stor del av behållningen av lajvet var att det var så icke-styrt. Jag hade nog inte förstått vidden av det innan, men så fort det gick upp för mig att här kommer ingen annan att fixa grejer åt mig, nu är jag on my own, då lyfte det lajvet till nya nivåer.
Monday at 10:44pm · Like · 4
Pernilla Rosenberg Henrik: Det är ju precis det jag menar

Jag är verkligen inget fan av att förbereda sig i ensamhet. Men i kontrast till de lajv som jag varit på under senare tid så uppskattade jag väldigt mycket som det var nu. Att det inte handlade om att åka i en grupp utan ha ett fåtal relationer som man med var och en kunde prata ihop sig med innan utan sinsemellan staka kopplingar. Individ till individ liksom. Samtidigt som det fanns starka incitament att ta kontakt med andra som man inte hade en koppling till innan.
Monday at 10:47pm · Like · 3
Lena Levin Jag håller med dig Pernilla. Jag hade två relationer att "ta hand om", varav ingen var speciellt förberedd (mer än ett fåtal meningar utbytta på facebook i stil med "gillar vi överhuvudtaget varandra eller inte?!"

Det betydde att allt fick utvecklas i spel, och jag hade inte en susning i helvete i vilken riktning de skulle barka. Och det är ganska ovanligt på lajv. Och det var för mig det som gjorde det så himla häftigt!
Monday at 10:59pm · Like
Josefin Westborg Jag måste i mitt fall hålla med Carolina Dahlberg.
Som kommentar till Pernilla: det uttrycktes tydligt ifrån arr att man inte fick skapa egna relationer utan godkänande från dem vilket låste upp saker innan. Och att skapa dem på plats med en introvert roll är svårt. Särskilt när det också uttalats från arr att man inte fick ändra på sin karaktär under spel.
Monday at 11:28pm via mobile · Like
Pernilla Rosenberg Josefin: Jag förstår nog inte riktigt vad du syftar till men jag är väl medveten om att man inte "fick" skapa relationer på egen hand vilket jag personligen tyckte var väldigt bra. Däremot fick jag relationer och kopplingar till ett fåtal andra av arr både när jag efterfrågade det och inskrivet i karaktären. Om du inte fick det kan jag bara beklaga för det förstår jag blev svårt med en introvert roll speciellt under spelets mer "döda" perioder. Jag tror som sagt inte på förberedelser och ingång i spel i total ensamhet.
Monday at 11:35pm · Like
Tomas Walch Jag gillade idén med att man skulle skapa sina relationer i spel, men sen funkade det inte som tänkt. Det hade som i alla sammanhang krävts det lite mer hjälp för att relationerna faktiskt ska uppstå än att befinna sig på samma plats. Tänk bara på all teambuildingverksamhet, och med den koncetrerade tidsaspekt som finns på lajv blir sånt extra viktigt. Kanske var det också synd att vissa grupper ändå hade bildats innan alt. alla skulle haft en grupp. Antingen eller liksom.
Yesterday at 7:09am · Like
Tommie Augustsson Min känsla var att mer styrning till maskdelen hade varit en bonus för de flesta spelarna, både angående maskenspåverkan och slutet hade varit bra. Det finns många sätt att göra detta på.
Något som jag tyckte var bra var att det satt så mycket information på olika grupperingar och som man inte förstod förrän alla började snacka med varandra. Detta tycker jag gjorde att från spelet kunde flytta lite focus bort från vetenskapspersonerna som hade "fakta" till "flummarna" som kände/tyckte/drömde. Detta gjorde att man som person verkligen förstod helheten till varför så många olika grupper fanns med på lajvet.
Angående hemlighetsmakeriet så är jag både för och emot. Från min karaktärsperspektiv så funkade det kanonbra men jag inser att för andra så var nog mera hinder än bonus....förslag kanske kan vara att ha en mix?...dvs att man helt enkelt försöker styra informationen beroende på vilken karaktär som man spelar?
Om det skulle bli uppföljare så kommer jag försöka komma i väg på denna...för det var så mycket som fungerade som jag tycker man måste lyfta fram....ett fungerade vetenskapslajv som var baserat på fakta ser man fan inte var dag inom sveriges gränser!! Ett lajv som dessutom förenadefakta med mystik som gick att finna inom "flumvärden" (new age, dröm etc...). Grymt snygga bilder, ljud och sinnesintryck ...dvs "wow effekten" som talats om ovan.
Men nuu när alla känner till världen så är ju okunskapens mystik borta..därav borde man kanske kunna skapa ett "ohemligt lajv" i denna värld och nyttja de möjligheter som skapats... jag ser en otroligt massa uppslag och möjligheter till nya lajv/lajvideer!!
Yesterday at 7:20am · Like · 1
Henrik Sannesson Mycket klokt är redan skrivet i konstruktiv kritik-spåret.... men.... Min upplevelse som dokumentärfilmaren Stefan Sand (som jobbade på en dokumentär om Loplop och Max Abra...) var fram till två dagar före spelstart att jag kände mig i stort sett helt utlämnad åt egen fiktion. Dagen innan bjöds jag in till Loplops förträff, men med så kort varsel gick funkade det inte.
Jag tycker, likt många redan sagt, att hemlighetsmakeriet hämmade byggandet av relationer som hade kunnat få mig och säkert många andra att känna sig mindre utlämnade. Min karaktärsidé (uppblåst och bufflig dokumentarist) fungerade inte riktigt i det vakum som uppstod av att ingen kände till honom, hade en relation. Men jag är glad att jag ställde väldigt insinuanta och ledande påståendefrågor (man får glädja sig åt det lilla). Jag hade ett trevligt lajv och friheten och upplägget att alla skulle vara kontaktsökande gjorde att saker ändock uppstod i spel. Men som en som inte var del av en grupp så ser jag ändå svagheten. Men jag tror den hade kunnat avhjälpas av, som Anna-Karin Linder redan skrivit, av ett spelarförträff, mindre hemlighetsmakeri och tillåtelse att skapa relationer i förväg. Trots ringa erfarenhet tror jag inte man behöver välja tätt gruppspel eller öppet kontaktsökande, utan att man borde kunna få till både och genom intriger och karaktärer som får en skjuts mot sin egen utveckling.
Jag hoppas på en uppföljning och inför den mer av skapande av fiktionen i grupp inför och en lyhörd spelledning som tar till sig lite lagom mycket av kritiken. För jag vill inte vara för kritisk. Ni levererade en upplevelse som jag sent kommer glömma, en finmaskig fiktion, uppburen av teknik, ljud, ljus, inspel av förberett skådespel och scenutrymme som skapade ännu mer spel.
Yesterday at 2:07pm · Like · 1
Karl Alfredsson Mycket klokt är redan sagt och som alltid är lajv en personlig upplevelse och mycket har med förväntan att göra, jag tycker dock att det fanns ett stort problem och det var att som helt ensam, inga relationer, ingen som byggt någon spännande överraskning åt karaktären så var min upplevelse att man hela tiden mötte redan klara grupper, par eller andra konstellationer som på ett eller annat sätt hade en gemenskap, en drivkraft, en riktning eller ett mål. Handen på hjärtat hur många hade inte fixat en relation innan, hade ett mål mot någon annan på lajvet eller kunde hitta kopplingar till sin karaktär inlajv? Detta gjorde att känslan då jag närmade mig konstnärskollektiv, teatergrupper, PSI-ryssar, forskare, kristna eller andra så blev det lite stop, de hade ju redan något att spela på och min känsla var att ingen hade en liten rad om min karaktär och ingen arrangör hade ett roligt påhitt, en intrigvändning eller åtminstone placerat ut en kruka på stan att leta efter. Om visionen var ensamma människor och inga grupper så misslyckades denna rejält, och kankse sabbades den av oroliga spelare som tänkte att om jag inte fixar det själv så skiter det sig (jag gjorde det själv och hon som var min backup med motiveringen "om det skiter sig så spelar vi på varandra" räddade mitt lajv då det var den enda historien jag kunde spinna på) Vad jag förstod så var det extremt sned fördelning mellan vilka spelare, konstellationer, grupper, par som fick arrangörsskapade intriger, skattjakter, saker att spela på och realtioner, däri ligger min kritik. OM visionen som Holger pekar på i en tidig tråd och på hemsidan skall hålla behöver man nog så här i Facebooktider fundera på hur man gör så att det blir så, det var lättare med hemligheter förr

Sedan håller jag med mycket i det som Anna-Karin Linder, Daniel Krauklis redan angett men ovanstående känns lite mer som rena missar.
Yesterday at 4:03pm · Like · 2
Sofia Berg En sak som jag inte tror nämnts (men jag har inte hunnit läsa allt som skrivits under dagen) är en del etiska funderingar runt den "medicinska mönstringen". För mig som riktig läkare, som lyssnar på riktiga lungor med ett riktigt stetoskop uppstår frågan vad jag skall göra av eventuella upptäckter. Samma sak gäller blodtrycken. Det är ju trots allt riktiga apparater som används på riktiga människor, och jag insåg att jag kände mig obekväm med hela situationen iochmed att jag hade svårt att inte känna ett riktigt ansvar för det vi fann. De besked jag gav om höga blodtryck var korrekta, och de som rekommenderades att någon gång kolla upp sig på vårdcentralen skall ta det som en offlajvinstruktion också.
20 hours ago · Like · 5
Linus Andersson Bra kommnetar Sofia. Jag tog just blodtrycket igen, eftersom jag hade högt under lajvet. Jag har visserligen en smula högt ännu, vilket jag visste om redan innan. Det som ur mitt perspektiv var intressant ur rent vetenskapligt perspektiv var hur mycket man kunde öka sitt eget blodtryck genom rolltagande. Den miljökänslige Jörgens blodtryck var alltså mycket högre än mitt eget. Man ställer sig ju därmed frågan vilka fysiologiska förändringar som uppstår av själva sjukdomsrollen.
6 hours ago · Like · 5
Sofia Berg Inlevelse i en nervös roll eller stressad situation kan _absolut_ påverka oss fysiologiskt via stresshormoner.
6 hours ago · Like · 1