Page 1 / 1
Hand 1:12 Sabbatreis
01/30/2012 11:13 am

Administrator
NEWBIE

Regist.: 01/30/2012
Topics: 1
In de bijbel wordt er regelmatig gesproken van een sabbatreis. Nu mij werd altijd vertelt dat da een dikke 900 meter was en in de jongerenbijbel staat dat dat ook nog eens, maar nu ik het weer las: de leerlingen kwamen van de olijfberg en dat was maar een sabbatreis. Nu dan moet dat toch maar een kleine berg geweest zijn, want 900 meter is niet echt lang.

Waarschijnlijk was dat maar van tot/vanaf de stadspoorten want anders zouden ze in Jeruzalem zelf moeten blijven.
01/30/2012 11:15 am

Administrator
NEWBIE

Regist.: 01/30/2012
Topics: 1
Ik weet ook nog wel van een theorie dat de Farizeeƫrs de sabbatreis verdubbelt zouden hebben en een tweede keer met als reden dat ze nog moesten terugkeren van waar ze naartoe gingen.
02/07/2012 11:35 am

NEWBIE

Regist.: 02/07/2012
Topics: 0
Ik vond inderdaad ook hetvolgende:
Wanneer iemand zijn eten op een andere locatie klaargemaakt is, mag hij 2000 cubits (914 m) afleggen om daar naartoe te gaan. Dat wordt dan gezien als zijn plaats waar hij verblijft. De wet zei dat hij vanaf zijn verblijf nog eens 2000 cubits mag afleggen (de oorspronkelijke afstand van een sabbatreis). Na die nieuwe "regel" van 1km tot uw verblijf en dan nog eens 1 km, werd de afstand dan inderdaad (voor de tweede keer)verdubbeld omdat ze moeten terugkeren.Dat maakt dat de sabbatreis ongeveer 4km wordt.

Ik vind het wel niet zo duidelijk of vanaf dan met sabbatreis sowieso 4km bedoeld wordt...

02/07/2012 11:37 am

NEWBIE

Regist.: 02/07/2012
Topics: 0

Originally Posted by Tony Beeckmans:

Waarschijnlijk was dat maar van tot/vanaf de stadspoorten want anders zouden ze in Jeruzalem zelf moeten blijven.

In ancient times they determined that one may travel on the Sabbath from within the city boundaries and this distance was fixed at 2,000 cubits. They based this on Joshua 3:4-5   http://www.bible-history.com/backd2/sabbath.html

Ik zie wel niet zo goed hoe ze dat halen uit dat vers in Jozua.
Page 1 / 1
Login with Facebook to post
Preview