Agilitydiskussioner > Träning > Slalom
erfarenheter av slalombågar?
Sida 1 / 1
erfarenheter av slalombågar?
02/18/2012 4:55 pm

Nykomling

registration : 02/18/2012
Ämne: 1
Jag ska precis börja slalomträningen med min ettåring, har bestämt mig för slalombågar, tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter? Hur började ni? Hur många pinnar, hur många bågar?
Citat   
02/19/2012 1:59 am

Nykomling

registration : 02/19/2012
Ämne: 0
Börja med fyra pinnar...antal bågar är individuellt, beroende på hur hunden reagerar på bågarna , ...vil den gå under el hoppa över bågen så får man ha både två o tre bågar.
Jag intoducerade min hund genom att ha den i koppel och godis de första gångerna vi gick igenom slalom. Det gick ganska snabbt. Sen går man vidare utan koppel med belöning nästan direkt efter sista pinnen. Sen kör jag på fyra pinnar tills jag kan göra bakombyte, kunna skicka hund i slalom, kunna vara placerad var som helst. Kan väl säga att när hund är självständig på detta så bygger man på. Sedan vid fler pinnar kan det ju vara så att det kan behövas några bågar på en tolva om hund ev går ur slalom el hoppar över en pinne.
Citat   
02/20/2012 3:02 pm

Nykomling

registration : 02/20/2012
Jag har hört att vissa börjar med ett helt slalom när de kör bågar, medan vissa börjar med endast ett fåtal. Finns det för-/nackdelar med sätten eller är det en smaksak?
Citat   
02/21/2012 1:27 am

Nykomling

Jag har nån slags tanke om att jag ganska snabbt ska gå upp till helt slalom. Bara hon fattat bågprincipen och att inte hoppa över bågarna. Bågmetoden handlar väl om muskelminne och då verkar det väl vettigast att ha fler än fyra pinnar så de hinner fatta vad de gör i kroppen?

Jag är verkligen helt ny på metoden och kommer testa mig fram
Citat   
02/21/2012 1:43 pm

Nykomling

registration : 02/21/2012
Jag kör med bågar och 12 pinnar. Går jättebra och han är snabb och hyfsat självständig...tills jag försöker plocka bort några bågar då går han ur. Men det är väl bara att ligga i och träna så han är mer självständig.

Men det verkar som att han har fattat hur han ska göra med kroppen betydligt snabbare än min andra hund som jag kört utan bågar.

Det farliga är väl att man blir beroende av hjälpmedlet...bågarna.
Citat   
02/21/2012 2:10 pm

Nykomling

registration : 02/20/2012
Jag hade problem första gången jag tog bort bågarna, men efter några fler repetitioner så gick det fort sedan att vänja honom av med hjälpmedlet. jag tycker att bågar är suveränt. Problemet jag fick var att han efter ett tag "glömde bort" hur man gjorde. Eftersom att jag inte hade möjlighet då att fortsätta med bågar, har vi nu tappat slalomet helt. Jag kanske gick för fort fram?
Tagit upp träningen nu igen, hoppas på bättre lycka den här gången. Jag kör på helt slalom direkt.
Citat   
02/26/2012 10:44 am

Nykomling

registration : 02/26/2012
Ett tips är att göra en allé med lösa slalompinnar och ha bågarna på - då kan man köra massor av slalom utan att hunden svänger - utan springer bara rakt fram. Sedan sätter man i hop denna allé sakta men säkert.

Citat   
02/29/2012 2:17 am

Nykomling

Originally Posted by Åsa Emanuelsson:
Ett tips är att göra en allé med lösa slalompinnar och ha bågarna på - då kan man köra massor av slalom utan att hunden svänger - utan springer bara rakt fram. Sedan sätter man i hop denna allé sakta men säkert.

Japp, det är planen. Bara marken mjuknar så att man kan få ner pinnarna
Citat   
02/29/2012 2:19 am

Nykomling

Originally Posted by Robie Aqvilin:
Jag kör med bågar och 12 pinnar. Går jättebra och han är snabb och hyfsat självständig...tills jag försöker plocka bort några bågar då går han ur. Men det är väl bara att ligga i och träna så han är mer självständig.

Men det verkar som att han har fattat hur han ska göra med kroppen betydligt snabbare än min andra hund som jag kört utan bågar.

Plockar du bort dem helt eller drar du bara ner dem till marken? Så gjorde jag på min första hund som är lärd med resårband och tältpinnar för typ tio år sen Jag puttade ner bandet till marken, nästa repetition drog jag upp bandet och puttade ner det på nåt annat ställe. Så att det för varje gång jag skickade på henne var det olika ställen som  bandet inte fanns som hjälp. Så har jag tänkt göra med denna hund och bågarna.
Citat   
03/04/2012 12:14 pm

Nykomling

registration : 02/21/2012

Originally Posted by Åsa Wrede:

Originally Posted by Robie Aqvilin:

Plockar du bort dem helt eller drar du bara ner dem till marken? Så gjorde jag på min första hund som är lärd med resårband och tältpinnar för typ tio år sen Jag puttade ner bandet till marken, nästa repetition drog jag upp bandet och puttade ner det på nåt annat ställe. Så att det för varje gång jag skickade på henne var det olika ställen som  bandet inte fanns som hjälp. Så har jag tänkt göra med denna hund och bågarna.

Jag har plockat bort någon här och där helt och varierat vilka jag plockat bort. Ska definitivt testa att ha ner den istället. Tack för tipset.
Citat   
Sida 1 / 1
Login with Facebook to post
Förhandsvisning