Page 1 / 1
Een dekkater houden
07/17/2011 8:08 am

Administrator
Cool Senior Member

Regist.: 07/17/2011
Topics: 31
Zoals bekend worden katten niet alleen onbedoeld geboren, maar ook door mensen gepland gefokt. Dat houdt in dat sommige mensen zich fokker noemen en om die reden hun dieren niet castreren. Deze dieren worden om "ongewenste" nestjes te voorkomen veelal niet vrij buiten los gelaten. Dat betekent dat deze fokdieren een deel van het gedragsrepertoire van de kat niet kunnen vertonen, namelijk het jagen. Daar staat tegenover dat ze ander natuurlijk gedrag (zich voortplanten) wel kunnen vertonen. Hierbij hoort ook het baren en verzorgen van de jongen.

Dekkaters worden vaak apart gehouden, meestal in hokken, schuren of aparte kamers. Toen ik in 2005 daar een artikel over schreef reageerde sommigen erg boos "het dusdanig houden van katten zou verboden moeten worden!". En waarom ik geen aangifte deed tegen "die dierenbeulen". Dat is lastig, want hoe gaat de wetgever ermee om? Dat is niet aan mij, maar een zaak van de handhavers.

Is een kater anders als een poes?
Een kater heeft meer behoefte aan ruimte dan een poes. Een kater heeft beweging nodig (en dan niet alleen op en neer) om lichamelijk actief te kunnen zijn. Daarnaast heeft hij ook menselijk en kats gezelschap nodig. Van incidenteel een poesje op dekking stompt de kater wel een beetje af. Zeker als hij tot hij "dekkater" mocht worden gezellig deel uitmaakte van het gezin. Die overgang is dieronvriendelijk.

Afgedankte dekkaters krijg ik soms in mijn praktijk omdat ze niet meer gewend zijn aan menselijk gezelschap, aan "prikkels", het "normaal " omgaan met andere katten, of omdat ze hun angst en frustratie van de lange opsluiting maar niet kwijt kunnen. Soms kunnen ze daar hulp bij gebruiken.

Jammer is dat er geen verplichte cursus is voor fokkers, om gezond, verstandig en diervriendelijk te fokken. Er zijn fokkers die heel erg hun best doen en kosten nog moeite sparen om hun dieren zo gelukkig mogelijk te maken. Wat mij van het hart moet is dat het kunstmatige onderscheid tussen "Marktplaatsfokkers" (waarmee ik bedoel de niet geregistreerde cattery) en de wel geregistreerde catteries eigenlijk onhandig is als je hier regelgeving op wilt gaan toepassen.

Jammer is ook dat kattenfokkers niet gehinderd door welke kennis dan ook op die manier allerlei rassen kruisen waarmee ook onbedoeld allerlei afwijkingen gemixt kunnen worden. We moeten eens serieus dit onderwerp onder de loep gaan nemen, om niet alleen de "goed gehuisveste" dekkaters te belonen, maar de slecht gehuisveste echt te kunnen helpen.

Tot die tijd vind ik herplaatsen geen slecht plan voor sommige dekkaters. En ik vind het frustrerend dat malafide fokkers gewoon door kunnen blijven fokken. Er zijn adressen waarvan diverse katten uit mijn praktijk afkomstig zijn. Ondanks aangifte door klanten, met ondersteuning van ondergetekende, fokken ze gewoon door. (Bij de honden is dat niet anders, heb ik mij laten vertellen).

Het wordt tijd dat hier eens aandacht aan besteed gaat worden, en ik voel aankomen dat dit inderdaad gaat gebeuren.
................
Forum-adviseur
http://img508.imageshack.us/img508/2662/rangforumadviseur.jpg

Marcellina Stolting
Kattengedragstherapeut, docente kattengedrag
www.kattengedragstherapie.nl
Page 1 / 1
Login with Facebook to post
Preview