Wie is de Mol? > ALLES OVER... > Aflevering 6
Aflevering 6, opdracht 3
Pagina 2 / 3 1 - 2 - 3 « previous | Next »
Aflevering 6, opdracht 3
02/09/2014 7:59 am

Forum Fanatic

Registratie: 12/30/2013
Onderwerpen: 0
Ik wist niet wat het waren, zijn dus gewoon lampjes/lampionnetjes.

citeren   
02/09/2014 8:01 am

Forum Fanatic

citeren   
02/09/2014 9:46 am

Forum Expert

Onderwerpen: 5

Originally Posted by Marjanne Mol:

Omgekeerde pentagrammen. (Een pentagram is een duivelsster. Vergelijkbaar met een hexagram, duivelskruis, wat een omgekeerd Christus-kruis is.)
................
Compleet gestoorde kijker van "Wie is de mol?" maar te weinig deskundig om een molloot te mogen zijn.

http://m0lhunter.blogspot.nl/

citeren   
02/09/2014 9:59 am

NEWBIE

Registratie: 01/18/2014
Emil Chang Dit is geen omgekeerd pentagram maar een gewoon pentagram. Een pentagram met de punt naar beneden wordt geassocieerd met de duivel.
citeren   
02/09/2014 11:34 am

Forum Fanatic

Originally Posted by Emile Chang:

ote]Omgekeerde pentagrammen. (Een pentagram is een duivelsster. Vergelijkbaar met een hexagram, duivelskruis, wat een omgekeerd Christus-kruis is.)

Ik heb me verkeerd uitgedrukt Emile.
Ik wist wel dat het pentagrammen waren, maar snapte niet waarom die dáár hangen.
Gewoon verlichting dus :-)
citeren   
02/09/2014 11:48 am

Forum Expert

Originally Posted by Rita Veeken-Ritsma:
Emil Chang Dit is geen omgekeerd pentagram maar een gewoon pentagram. Een pentagram met de punt naar beneden wordt geassocieerd met de duivel.

Ja, de ster met de punt naar beneden staat voor de duivel. En dat heet een pentagram.
................
Compleet gestoorde kijker van "Wie is de mol?" maar te weinig deskundig om een molloot te mogen zijn.

citeren   
02/09/2014 12:01 pm

Forum Expert

Het pentagram is oorspronkelijk een heidens, voor-christelijk symbool. Wiskunde of mathematica was in de middeleeuwen één van de zeven verboden kunsten. Door zijn band met de wiskunde werd het pentagram daarom een negatief symbool. Door sommige mensen wordt dit teken daarom ook wel gezien als het teken van Satan (de duivel) en het komt ook veel voor in Wicca-kringen. Het pentagram zou verworden zijn tot duivels symbool door Constantijn de Grote om "heidenen" te bekeren tot het christendom.

Halverwege de 19de eeuw is hierin onderscheid gemaakt: met de punt omhoog zou goed zijn, gericht naar de hemel. Met de punt omlaag: naar de duivel.

Als onderdeel van het streven van het Vaticaan naar meer macht werden alle heidense symbolen systematisch geassocieerd met het kwaad, in de hoop zo de massa te bekeren naar het christendom.

Het pentagram is van heidense geloven en heidense geloven staan tegenover de kerk en alles wat tegen de kerk is staat voor het kwaad dus de duivel.

Ten eerste je beschrijving is fout. 6 is het getal van de mens omdat het op de 6e dag geschapen is, ook staat het voor evenwicht en rede.
De 5 staat voor de vijf boeken van de thora, ook is het het getal van de kennis en is het symbool inderdaad de pentagram. Ook ziet men de 5 als het huwelijk. De som van 5 is het mannelijke 3 plus het vrouwelijke 2.
De huidige betekenis van “duivelsverering” is geenszins de eigenlijke betekenis maar is slechts de betekenis die de kerk toekende aan het symbool. Het pentagram is in de eerste plaats een voorchristelijk heidens religieus symbool dat betrekking heeft op de natuurverering. Onze verre voorouders stelden zich voor dat de wereld uit twee helften bestond, Yin en Yang, de mannelijke en de vrouwelijke helft. Als beide in evenwicht zijn zal er harmonie heersen in de wereld.
Ook werd het pentagram met magie en hekserij geassocieerd, dit was vroeger het werk van de duivel. Althans dat dacht men vroeger. Dit zou kunnen verklaren waarom de kerk de pentagram tot een duivelssymbool heeft verklaard.

Het pentagram is een oud (vanaf circa 3000 v.chr) symbool dat in de loop van de geschiedenis door vele stromingen op verschillende manieren is gebruikt.
Het omgekeerde pentagram (zegel van baphomet) is het officiele symbool van de satanskerk. De punten worden gebruikt om een geit met sik en horens in af te beelden.

Eigen opmerking: Nooit geweten dat het symbool met de punt omlaag het omgekeerde pentagram heet. Maar, het gewone pentagram wordt (door sommigen werd) dus ook als duivelssymbool gezien.
................

citeren   
02/09/2014 12:15 pm

Forum Fanatic

Registratie: 01/05/2014

Als Sofie een knop mag kiezen, zie ik dat ze 2 keer dezelfde knop omdraait:

Net voor ze naar buiten gaat lijkt of ze ook de knop ernaast heeft gebruikt:

Ik denk dat het maar zo lijkt, want ze heeft echt, maar 1 knop omgedraaid, maar haar hand ligt er een beetje vreemd over!
citeren   
02/09/2014 12:32 pm

Forum Fanatic

Claudia, bij de 2 foto's daarboven zie je haar duidelijk eerst met de rechter, dan met de linkerhand aan de knop.
Die onderste ben ik ook niet helemaal zeker van, maar dat haar hand bij die andere knop ligt. vind ik vreemd.
citeren   
02/09/2014 12:52 pm

Forum Fanatic

Registratie: 01/05/2014

Claudia, bij de 2 foto's daarboven zie je haar duidelijk eerst met de rechter, dan met de linkerhand aan de knop.
Die onderste ben ik ook niet helemaal zeker van, maar dat haar hand bij die andere knop ligt. vind ik vreemd.

Ja dat is waar, maar wat zou daar achter kunnen zitten? Ik denk zelf dat het niks is en ik vond deze aflevering ook Sofie zoveel minder verdacht dan eerst ook, omdat ze Jan-Willem ontdekte, maar ja dat kan ook een rookgordijn zijn of er zit nog iets achter wat wij niet weten.
citeren   
02/09/2014 5:06 pm

NEWBIE

Het pentagram is oorspronkelijk een heidens, voor-christelijk symbool. Wiskunde of mathematica was in de middeleeuwen één van de zeven verboden kunsten. Door zijn band met de wiskunde werd het pentagram daarom een negatief symbool. Door sommige mensen wordt dit teken daarom ook wel gezien als het teken van Satan (de duivel) en het komt ook veel voor in Wicca-kringen. Het pentagram zou verworden zijn tot duivels symbool door Constantijn de Grote om "heidenen" te bekeren tot het christendom.

Halverwege de 19de eeuw is hierin onderscheid gemaakt: met de punt omhoog zou goed zijn, gericht naar de hemel. Met de punt omlaag: naar de duivel.

Als onderdeel van het streven van het Vaticaan naar meer macht werden alle heidense symbolen systematisch geassocieerd met het kwaad, in de hoop zo de massa te bekeren naar het christendom.

Het pentagram is van heidense geloven en heidense geloven staan tegenover de kerk en alles wat tegen de kerk is staat voor het kwaad dus de duivel.

Ten eerste je beschrijving is fout. 6 is het getal van de mens omdat het op de 6e dag geschapen is, ook staat het voor evenwicht en rede.
De 5 staat voor de vijf boeken van de thora, ook is het het getal van de kennis en is het symbool inderdaad de pentagram. Ook ziet men de 5 als het huwelijk. De som van 5 is het mannelijke 3 plus het vrouwelijke 2.
De huidige betekenis van “duivelsverering” is geenszins de eigenlijke betekenis maar is slechts de betekenis die de kerk toekende aan het symbool. Het pentagram is in de eerste plaats een voorchristelijk heidens religieus symbool dat betrekking heeft op de natuurverering. Onze verre voorouders stelden zich voor dat de wereld uit twee helften bestond, Yin en Yang, de mannelijke en de vrouwelijke helft. Als beide in evenwicht zijn zal er harmonie heersen in de wereld.
Ook werd het pentagram met magie en hekserij geassocieerd, dit was vroeger het werk van de duivel. Althans dat dacht men vroeger. Dit zou kunnen verklaren waarom de kerk de pentagram tot een duivelssymbool heeft verklaard.

Het pentagram is een oud (vanaf circa 3000 v.chr) symbool dat in de loop van de geschiedenis door vele stromingen op verschillende manieren is gebruikt.
Het omgekeerde pentagram (zegel van baphomet) is het officiele symbool van de satanskerk. De punten worden gebruikt om een geit met sik en horens in af te beelden.

Eigen opmerking: Nooit geweten dat het symbool met de punt omlaag het omgekeerde pentagram heet. Maar, het gewone pentagram wordt (door sommigen werd) dus ook als duivelssymbool gezien.

Emile, ik heb me wat verdiept in oude natuurgodsdiensten, die overigens niets met de duivel te maken hebben. De duivel is een uitvinding van de christelijke kerk om alles wat niet christelijk (dus "heidens" was zwart te maken. Maar we zullen maar geen discussie over godsdienst gaan beginnen, het gaat hier over de mol ;-)
citeren   
02/09/2014 5:08 pm

NEWBIE

Als Sofie een knop mag kiezen, zie ik dat ze 2 keer dezelfde knop omdraait:

Net voor ze naar buiten gaat lijkt of ze ook de knop ernaast heeft gebruikt:

Ik denk dat dit alleen "voor het plaatje " is gedaan, zo van, "Sophie, doe eens net of je de knop omdraaid dan maken we er een foto van". Ik geloof overigens ook dat het mogen omdraaien van een knop niet betekent dat ze een goed antwoord hebben gegeven, maar of ze gelogen hebben wat betreft hun eigen antwoorden.
citeren   
02/10/2014 2:04 am

Forum Expert

Originally Posted by Rita Veeken-Ritsma:

Emile, ik heb me wat verdiept in oude natuurgodsdiensten, die overigens niets met de duivel te maken hebben. De duivel is een uitvinding van de christelijke kerk om alles wat niet christelijk (dus "heidens" was zwart te maken. Maar we zullen maar geen discussie over godsdienst gaan beginnen, het gaat hier over de mol ;-)

Dat citeerde ik dus al. En inderdaad, discussie over godsdienst onverstandig en ongepast.
................

citeren   
02/10/2014 1:57 pm

Forum Fanatic

1 Freek mag niet naar binnen
2 Aaf mag één knop indrukken
3 Tygo mag één  knop indrukken (Art legt heel erg de nadruk op één!)
4 Van Jw krijgen we geen instructies te zien
5 Susan mag één knop omdraaien
6 Sofie mag één knop omdraaien

Susan draait de knop linksom.
Het geluid daarbij is veel zachter en anders dan bij de anderen die állemaal de knop rechtsom draaien.

Voor wat het waard is :-)
citeren   
02/17/2014 2:52 pm

Senior Member

Registratie: 01/09/2014

Eigen opmerking: Nooit geweten dat het symbool met de punt omlaag het omgekeerde pentagram heet.

Een omgekeerd pentagram bestaat niet. Dat zou net zo logisch zijn als een omgekeerde driehoek. Abstracte figuren hebben geen standaard oriëntatie, en hebben daardoor dus ook geen 'omgekeerde' variant.

Maar wat kan dit eventueel met de mol te maken kan hebben? Ik kan geen satanistische trekjes vinden bij de kandidaten..

Een pentagram heeft 5 punten.. Zijn dat de '5 op een rij'?
citeren   
Pagina 2 / 3 1 - 2 - 3 « previous | Next »
Login with Facebook to post
Preview