Page 1 / 1
Achtergrondinfo
05/26/2011 9:17 am

Administrator
Junior Member

Regist.: 05/26/2011
Topics: 3
Wat is genetische modificatie?
Bij genetische modificatie, ook gekend als genetische manipulatie, veranderen we de genetische eigenschappen door veranderingen aan te brengen in het DNA van een levend wezen. Daardoor is het mogelijk binnen één generatie in een dier- of plantensoort de gewenste erfelijke eigenschappen te krijgen.
Er zijn verschillen in de techniek van genetische modificatie bij:
• planten
• dieren
• bacteriën en micro-organismen

Door planten en dieren genetisch aan te passen, krijgen ze eigenschappen die zorgen voor bijvoorbeeld een betere kwaliteit, een hogere opbrengst of resistentie tegen parasieten.
Er bestaan veel toepassingen van genetische manipulatie. Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om via genetische manipulatie extra grote zalm te krijgen, om vervuilde bodems te reinigen met behulp van genetische gemanipuleerde micro-organismen, of om planten plastic te laten maken.

Bronnen:
http://www.vib.be/nl/biotech-basics/Pages/DNA-knippen-en-plakken.aspx
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Genetische%20modificatie
05/30/2011 3:55 am

Administrator
Junior Member

Wil je weten hoe het staat met de poll en welke meningen hierover al geventileerd werden: www.hujo.be/poll
05/31/2011 8:12 am

NEWBIE

Regist.: 05/30/2011
Topics: 0
Beste Hujo'ers,

Zoals ik reeds op de poll heb achtergelaten...de actie die eergisteren bekend geraakte was voor mij een grote teleurstelling.
En uit zich bij mij in veel onbegrip....
De oprichting van dit forum vind ik persoonlijk een heel goede zaak. Op deze manier kunnen mensen gedachten uitwisselen op een gezonde en vrije manier!!
Ik vind het dan ook belangrijk dat we hier onze impressies en gedachten kunnen uiten.
First impression often lie, they often fool the naked eye (Fisher), eerste indrukken bedriegen vaak, zij berusten op vooroordelen en eenzijdige percepties van de situatie!! Sommige mensen hebben hierdoor de neiging over te gaan tot actie vooraleer ze het probleem voldoende geanalyseerd hebben. Deze houding: ik ken het antwoord, maar wat was nu eigenlijk de vraag?
Door het delen van je eerste indruk en het uitwisselen van gedachten ontstaat er uitwisselende gemeenschap....
Hopelijk zal iedereen op dit forum deze gedachtegang met me delen en kunnen tegengestelde gedachten over het poll-onderwerp hier op een vrije manier een plaats krijgen. Tijd om verder te blokken.  
06/01/2011 7:10 am

Administrator
Junior Member

In dewereldmorgen verscheen er een interessant artikel over de gedeeltelijke vernieling van het test-aardappelveld in Wetteren. Wat denken jullie hierover?

Je kan het artikel bekijken op: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/05/31/de-kern-van-de-ggo-zaak-de-aarde-niet-te-koop
06/02/2011 2:28 am

NEWBIE

Regist.: 05/30/2011
Topics: 0
Ik was persoonlijk ook bijzonder teleurgesteld over wat er is gebeurd in Wetteren, vooral omdat ik persoonlijk heb vastgesteld hoeveel werk en energie er geinvesteerd wordt door wetenschappers in hun projecten. Net zoals alle mensen die hun job graag doen en als je dan voor je ogen moeten aanzien hoe vrij onderzoek onder de voet wordt gelopen door mensen die hun argumenten niet kunnen onderbouwen… ik kan mij de hartzeer voorstellen.
Over de nut of onnut, de commersialisering of 'de wereld redden van hongersnood', ik ben er zelf nog niet uit. In mijn studies word ik er elke dag mee geconfronteerd, dus ergens ben ik vanzelf gegroeid in de rol van voorstander en verdediger van het standpunt van vrij odnerzoek en dergelijke. Maar als ik een stap terug zet, besef ik natuurlijk ook dat er andere invalshoeken zijn om de zaak te bekijken en dat elke wetenschappelijke tak, of het nu biologisch, farmaceutisch of in de informatica is, moet met omzichtigheid benaderd worden. De mensen, wetenschappers én activisten, moeten leren een stap terug zetten van hun idealen en naar de argumente (die onderbouwd dienen te zijn) van de tegenpartij te luisteren. Enkel zo word je, volgens mij, een waardig kritisch persoon met een brede, geargumenteerde mening die niet beinvloed is door een opleiding of een ideaal.
06/07/2011 4:21 am

Administrator
Junior Member

Page 1 / 1
Login with Facebook to post
Preview