الحلقة ال(1)
يوميات عجيب
مقدمة:
(((((بدأ الكوكب فى التفتت واوشك على الانفجاااار....وذات يوم..
استيقظ اهل الكوكب على انفجار الكوكب وتاااااهوا جميعا فى الفضاء الخارجى ....... ولكن.
((( الحمد لله))) هكذا قالوا كلهم عندما هبطوا على كوكب الارض ......
ولكن........
اين عجيب .. اين عجيب... يا عجيييييب.. يا عجييييييييب....
للاسف لم يجدوا بطل قصتنا.... فأين هو عجيب ؟؟؟؟؟؟؟ تعالوا معانا نشوف ونعرف ايه اللى حصل واللى حيحصل لعجيييبب!!!!!!!)))))))
الحلقة ال(1)
---------------
أستقيظ عجيب من صدمة السقوط
اه يا رأسي أين أنا
ذهب ليتفقد هذا المكان الغريب و نظر حولة ليجد أناسا غريبة الشكل و غير مألوفين
وجد الجميع ينظر له بسخرية و ضحك و آخرون وجدهم
اااااااااااااااااااااه و بدأ عجيب يجري مسرعا
أمسكوا هذا الكائن الفضائي الغريب
وقف عند مدخل بيت أحدهم و خرج رجل كبير في السن و قال له ماذا بك بني تعال عندي
و حكي له عجيب ما حدث له
قال العجوز: يا له من حادش مؤلم و لكن أين بقية عائلتك
قال عجيب لا أعرف لا أجد أحد منهم
ضحك العجوز لا تقلق بني شوف نجدهم شويا و لكن أحترش فأنك هنا علي الأرض و الجميع يعتبرونك غريب الشكل و يختلف الناس بين الخوف من الكائنات الغريبة و آخرون بأنهم يريدون درشتها
عجيب: درستها كيف؟؟
العجوز: يقمون بتشريحها
عجيب: ممماذا تتشررريح ههههه جمميل جججدددااا
العجوز لا تقلق بني هنا ستشعر بالأمان رغم أنه هناك من لم يرحب بك و لكن لا بأش لن يؤذيك
دخل ولد صغير يبدو في ال11 من عمرة جدي لق... توقف فجأه أحترس جدي هناك كائن غريب بجانبك و أمسك بخشبة صغيرة سوف أتخلص منه لا تتحرك
الجد: ههههههه لا تقلق بني أنه شخص رائع لا تأذيه يبدو طيبا
و مر الوقت سريعا و أجتمعت الأسرة علي المائدة و كان وسطهم عجيب و حكي لهم الجد عما حدث و رحب الجميع به ألا شخص واحد كان يجلس متضايقا
و قدموا لعجيب الأكل و قال بسم الله الرحمن الرحيم
تعجب الأخ الصغير من طريقة نظق الكلمة و لكن لم يتحدث
و بعدما أنتهوا من الأكل ذهب الأخ الصغير الي غرفة خصصها الجد لعجيب و قال له لم أسمع أحد ينطق بسم الله الرحمن الرحيم كما نطقتها اليوم ااهه انا آسف أدعي أحمد نسيت أن أعرفك بنفسي أنا أحمد عندي 11 سنة لازلت في المدرسة
عجيب: ماذا أول مرة تسمعها كده أزاي أنت بتقرها كل يوم في الفاتحة أنت مش بدأت تصلي
أحمد: طبعاا أنا بصلي من و أنا عندي 5 سنين
عجيب و لا تعرف كيف تنطقها و لا معناها
أحمد لا أبدأ يبدو أني لم أعرف كيف تنطق بالطريقة الصحيحة
عجيب: لا يهم لكن سنبدأ أولا بمعنها:
{ بِسمِ ٱلله الرَّحْمٰنِ الرَّحِيـمِ }
قرّاء المدينة والبصرة والشأم وفقهاؤها على أنّ التسمية ليست بآية من الفاتحة ولا من غيرها من السور، وإنما كتبت للفصل والتبرك بالابتداء بها، كما بدىء بذكرها في كل أمر ذي بال، وهو مذهب أبي حنيفة - رحمه الله - ومن تابعه، ولذلك لا يجهر بها عندهم في الصلاة. وقرّاء مكة والكوفة وفقهاؤهما على أنها آية من الفاتحة ومن كل سورة، وعليه الشافعي وأصحابه رحمهم الله، ولذلك يجهرون بها. وقالوا: قد أثبتها السلف في المصحف مع توصيتهم بتجريد القرآن، ولذلك لم يثبتوا { آَمِينٌ } فلولا أنها من القرآن لما أثبتوها. وعن ابن عباس: «من تركها فقد ترك مائة وأربع عشرة آية من كتاب الله تعالى».
فإن قلت: بم تعلقت الباء؟ قلت: بمحذوف تقديره: بسم الله اقرأ أو أتلو؛ لأنّ الذي يتلو التسمية مقروء، كما أنّ المسافر إذا حلّ أو ارتحل فقال: بسم الله والبركات، كان المعنى: بسم الله أحل وبسم الله أرتحل؛ وكذلك الذابح وكل فاعل يبدأ في فعله؛ بـ «بسم الله» كان مضمراً ما جعل التسمية مبدأ له. ونظيره في حذف متعلق الجارّ قوله عزّ وجلّ:
بداية كل فعل بداية كل عمل نقول بسم الله
أما عن النظق تعال نتعلم شوية قواعد تساعدك الأول
هنتفق علي شوية حاجات
أولا لما تحب تنطق أي حرف مكسور يعني عليه كسر
لازم تفرد شفتيك مع أبتسامة طفيفة نجرب كده
أنظق الباء كده بــ
كأنك بتقول
Be
ده للتسهيل لكن هي القاعدة أنك تبتسم أبتسامة خفيفة و أنت بتنطق أي حرف عليه كسر
طب كام حرف مكسور هنا عندنا في بسم الله الرحمن الرحيم آخر كل حرف فيها مكسور و متنساش كمان أن لازم توصل ما بين الكلمة كلها يعني كأنك بتقولها كده
بسماللهالرحمنالرحيم
أكسر آخر كل حرف و لازم توصل ما بين الجملة كلها
في قاعدة بقي تانية آخر حرف هتقف عنده اللي هو الميم في الرحيم رغم ان عليه كسر لكن لأنك هتقف عند الحرف ده فهتقراه كأنها ميم عليها سكون يعني من غير أي تشكيل
لكن بقي لو بقي أنت كملت الآيه اللي بعدها من غير توقف لازم تظهر التشكيل ده
طب في حرف الناس بتقراه ممكن غلط كمان السين
طب طريقة نطقة أزاي تقفل سنانك مع إندفاع الهواء من الداخل هتسمع صوت صفير بسيط دي الخدعة في حرف السين
يااااااه بجد شكرا يا عجيب
و من بعيد نفس الشخص نظر من خلف الباب نظرة أحتقار لعجيب و خرج مسرعا
قال عجيب: ماذا به؟؟
قال له أحمد بقلق شديد بدي عليه: لل لا ت..قلق أخي ههههه
لم يراعي عجيب أهتماما و لكنه في سره كان يضع أعتباره لأي مشكلة قريبة ستنتظرة
و في غرفة الأخ الأخر ههههههههه نهايك ستكون غدا يا عجيب
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
يــــــــــــــتـــــــــــــبـــــــــــــع
أهلا بالجميع أخباركم ايه
المهم دلوقتي ياريت لو حد عنده أي إضافات يحطها مفيش مشاكل أي حاجة غلط برضو يصححها
دلوقتي بس علشان نخلي الواحد يسمع كويس القرآن أدخلوا علي الموقع ده و أسمعوا الآيه ميزة الموقع ده أنه بيخليك تسمع جزء معين من الآية فتتعود علي النطق و أهم حاجة في القرآن الإجتهاد في النطق و بقدر الإجتهاد بقدر الثواب محدش يسسهل النطق و حرك فمك مع كل حرف بالطرقة الصحيحة
لينك الموقع ده أهو
http://www.quran-recitation.info/arabic_quran_recitation.php
في موقع تاني ملون شوية حروف للتسهيل ده اللينك بتاعه و في تفسير و حاجات حلوة جدااا
http://www.altafsir.com
و دي صفحة صورة الفاتحة أهي من نفس موقع التفسير
http://www.altafsir.com/Quran.asp?SoraNo=1&Ayah=1&NewPage=1&LanguageID=1
و الله المستعان