Wi Oso > "Na tori fu un' famir' rutu"
"Na tori fu un'famir' rutu"
Page 1 / 1
"Na tori fu un'famir' rutu"
03/02/2012 4:26 pm

Moderator
Administrator
Cool Senior Member

Regist.: 02/24/2012
Topics: 31
Een historisch verslag van de familie Triebel-van Gom

Van Domburg naar Paramaribo

Pauluskreek - Domburg - Paramaribo - Amsterdam

Al geruime tijd ben ik, Robbert van Gom zoon van Ramon van Gom en Georgine Simons, bezig om onze grote familie van Gom in kaart te brengen. Het is begonnen met een sterke interesse en nieuwsgierigheid van de roots van mijn grootmoeder Corrie van Gom beter bekend als "Moesje". Van heel veel ooms, tantes, neefjes en nichtjes heb ik al diverse informatie gekregen maar denk dat er nog veel meer informatie nodig is die zo'n onderzoek completeren. Mijn verzoek aan een ieder is, stuur mij middels post of elektronische weg zoveel aan informatie zodat er misschien toch nog een soort van familie boek komt waaraan ons nageslacht nog veel profijt zal hebben. Informatie die nu van cruciaal belang is, is veelal de periodes van om en nabij de tweede wereldoorlog. Helaas zijn er nog maar weinig ouderen binnen de familie maar van hen probeer ik zoveel aan informatie verkrijgen door ze te interviewen. Moesje en oom Bert [na 2002 inmiddels gedateerd] zijn momenteel de stam oudsten van onze familie dus is mijn aandacht ook veelal gericht op de periodes die zij mij nog zouden kunnen vertellen. Heb je toevallig ook oude foto's dan kun je mij deze ook opsturen of een afspraak maken met de garantie dat je deze foto's na gebruik weer terug krijgt. Oud materiaal waar velen van ons toch aan gehecht zijn zullen door mij op elektronische weg worden gearchiveerd in mijn computer.

Doe mee, JULLIE STEUN IS ONMISBAAR, om te werken aan een tastbaar stuk geschiedenis van jezelf en de roots van je nageslacht!!!

Met dit historisch familieverslag heb ik getracht het een en ander van onze grote familie m.n. de roots van de van Gom's en Triebel zo duidelijk mogelijk in kaart proberen te brengen. Veel informatie is misschien niet meer te achterhalen, omdat de meeste ouderen in onze familie al zijn overleden. Moesje en oom Bert zijn nog de laatste der Mohikanen die mij nog aan informatie konden voorzien v.w.b. de periodes op Domburg. De oudere kinderen van Moesje, oom Freddie, oom Leendert en oom Arthur zijn veelal de personen die nog wat kunnen vertellen van de periodes ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Mijn dank gaat uit naar al deze ooms waarbij ik oom Robbie vooral niet moet vergeten die mij tijdens interviews van vele en zeer bruikbare informatie heeft kunnen voorzien. Mijn dank ook aan een ieder die mij het vertrouwen hebben gegeven om confidentiële informatie zonder achterdocht te openbaren. Gelukkig begreep men dat het doel van deze informatie gestoeld was op belangstelling en interesse naar de eigen familie. Ik hoop in ieder geval dat een ieder die deze documentatie ook onder de loep zal nemen de waarde ervan zal ontdekken en ver-der deelt met zijn of haar nageslacht.
De echt ouderen in de familie o.a. Moesje en oom Bert; "Gran tangie, nanga ala lespikie!"

Amsterdam, november 1996

De voorbereiding van dit verslag heeft plaatsgevonden te Amsterdam in de periode 1991 tot en met 1996. Doorslaggevend was voor mij dat je met het samenstellen van een familieverslag in de vorm van een boek iets veel tastbaarder hebt dan wat informatie ergens in een database opgeslagen. Het laatste was aanvankelijk mijn bedoeling om wat informatie van de familie te achterhalen en vast te leggen. Inspiraties om er toch een boek van te maken heb ik gekregen van diverse gelezen boeken van schrijvers met een Surinaamse afkomst of achtergrond. Boeken van mevrouw Cynthia McLeod,

één van de bekende Surinaamse onderzoekers op het gebied van genealogie, zijn belangrijk geweest om deze grote stap te wagen. Het schrijven van een boek is altijd een grote wens geweest en hoop met deze stap een nieuwe dimensie aan mijn leven toe te voegen. Waarom een familie verslag en niet een roman? Op deze vraag kan ik alleen maar antwoorden dat er eigenlijk niets dierbaarder is dan je familie. Het is één van de rechten die je bij de geboorte als kind krijgt. Ooms, tantes, broers, zusters, neven, nichten, oma's, opa's noem ze allemaal maar op. Tijdens de grote familie bijeenkomsten zoals verjaardagen of andere festiviteiten merk je al gauw wat het betekent dat je je familie hebt met al z'n djoegoe's, werie's, maar ook z'n vele prisirie's. En het laatste is voor mij nog steeds het belangrijkste van het zgn. familie besef. Ik kan mij nog heugen als klein jongen aan de IJzerhartstraat of de Loiriestraat te Latour hoe het was als er weer een groot feest was en iedereen van de familie aanwezig was. De sfeer kan ik tot nu toe nog proeven en merk dat je als volwassen persoon steeds die drang krijgt naar het gemoedelijke verleden vooral nu wij een gejaagd bestaan leiden in de huidige maatschappij waaraan vele gevoelens voorbij wordt gegaan.

Pauluskreek - Domburg

Constantijn van Gom - Wilhelmina Starke

De oorsprong van de familie van Gom moet volgens Moesje gezocht worden rondom de omgeving Pauluskreek en Domburg. De vader van opa Cornelis, Constantijn van Gom woonde met zijn vrouw Wilhelmina Starke aan de Pauluskreek. Zij waren een getrouwd stel. Pauluskreek ligt aan de linkeroever van de Surinamerivier. Oma Mina zoals Moesje Wilhelmina noemde had al voorkinderen uit een andere relatie deze heetten: Bert, Jozef, Caro en Sofie Starke. Uit één van de vele interviewen met Moesje wist ze mij te vertellen dat Lilian van Gom, dochter van oom Arthur, een sterke gelijkenis vertoond met oma Mina. Zij moet dus, voor een ieder die Lilian kent, een lichtkleurige mulattin zijn geweest met lang haar. Opa Constantijn daarentegen was een vrij stevig gebouwde zwarte man. Zijn gelijkenis is zoals de vader van Roy in de beroemde Surinaamse film "Wan Pipel" van regisseur Pim de La Parra. Ze hadden bezittingen grond, vee, koeien, varkens, kippen en een boot en waren geen slaven. Tijdens hun afwezigheid bij het bezoeken van een kerkdienst hebben onverlaten hun bezittingen in de brand gestoken. Men is er nooit achter gekomen wie de daders waren. Uit verdriet heeft oma Mina haar prachtig haar uit verdriet helemaal afgeknipt. Uit de velen gesprekken met Moesje is het niet duidelijk geworden wie de ouders waren van oma Mina maar volgens haar waren deze door blanken vrij gekocht. Dus was zij net als opa een vrije. Het is nog onduidelijk hoe zij aan hun bezittingen zijn gekomen. Vrienden van opa en oma die ook op Pauluskreek hebben gewoond zijn Dolf Sebeda, de vader van tante Dolfie, en de chinese winkelier Tjon-A-Kiet. Laatstgenoemde verwekte uit zijn relatie met Johanna Gemert, de moeder van Desi Bouterse, Mientje Tjon-A-Kiet.
De route vanaf de stad over de Surinamerivier landinwaarts was Paramaribo - Meerzorg - Pauluskreek. Bekende plantages op deze route aan de rechterkant van de rivier in die periode waren Boxel - Domburg - Larencontrê - Adrichem - Waterland. We praten over de district Beneden Para ( huidige benaming: District Para ).

Cornelis van Gom 06-02-1886 - Dorothea Triebel-Vrugdboom 08-01-1880

Opa Cornelis is dus blijkbaar op Pauluskreek geboren. Oma Dorothea was dus zes jaar ouder dan opa Cornelis. Moesje wist weinig over haar vader te vertellen. Hij stierf op jonge leeftijd. Hij is ongeveer 33 jaar geworden.

Cornelia Carolina Rosalina Elisabeth van Gom 22-09-1910 - Wilhelm Frederik Neumann 05-12-1883

Moesje is zoals hierboven beschreven geboren op Domburg in het District Beneden Para. Wilhelm Neu-mann kwam tezamen met een drietal andere duitsers ( Müller, Weisenberg en diens neef Schübert) ge-vlucht uit opkomend Hitler Duitsland via Frans Guyana vanuit Albina Suriname binnen. Zij werden door fa. Kersten opgevangen en mochten daar werken. Opa Neumann heeft een tijd daar gewerkt maar ik weet niet welke betrekking hij daar vervulde. Na Kersten ging hij in dienst van de regering werken te Coronie om daar als landmeter werkzaamheden te vervullen. Uiteindelijk kwam hij terecht op Domburg destijds district Beneden Para. Hier heeft hij Moesje leren kennen. Moesje woonde toen samen met oma Dorothea op Domburg. De andere broers en zusters waren al uit huis. Tante Peet woonde op Moengo, tante Tillie woonde te Tourtonnelaan, oom Bert ??, oom Mannie woonde aan de achterkant IJzerhartstraat huidig plek oom Bert dus Bruinhartstraat, oom Edie ??, oom Marie.
Opa Neumann was aanvankelijk getrouwd met een nicht van Weisenberg, maar deze vrouw was erg ziek, en dus bedlegerig. Omdat de districtcommissaris van Beneden Para tegen de relatie van opa met moesje was, liet opa Wilhelm een soort vakantiehuis bouwen op Boxel. Moesje en oma Dorothea hebben toen daar gewoond. Moe was toen ongeveer zeventien jaar. Opa bleek een verwoed gokker te zijn en heeft hierdoor veel goeds verspeeld bij de staat. Uiteindelijk werd aan moe gevraagd of zij garant wou staan voor hem omdat bij aanvang van de oorlog hij zijn werk kwijt was vanwege zijn duitse afkomst.

Volgens Moesje zijn alle kinderen behalve Rosita, Achmed en Maurice op Domburg geboren. De eerder genoemden zijn aan de IJzerhartstraat 10 in het oude huis geboren. Momenteel is dat de plek waar nu het huis van Dew Phagu op het erf staat. Het erf staat nog steeds op Moesjes naam. Naar het schijnt is zij eigenlijk nog tot bij leven bepalend voor wat er op het erf mag worden gedaan. Aangezien zij het aan oom Arthur heeft overgedragen wordt daar niet moeilijk over gedaan.

- Oma Dorothea is overleden op 21 okt.1958 zij was zes jaar ouder dan opa Cornelis.
- Halfbroer van Moesje Thomas Zandgrond.

Wordt vervolgd.....
................
http://2.media.hyves-static.net/545661681/4/J0HZ/0/img545661681.jpeg
04/14/2014 4:28 am

NEWBIE

Regist.: 04/14/2014
Topics: 0
Page 1 / 1
Login with Facebook to post
Preview